چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 40383
سلامت نیوز: یكی از بیماری‌هایی كه در فصل سرما بسیار شایع است و گاهی هم با سرما خوردگی یا آلرژی اشتباه گرفته می‌شود سینوزیت است كه اگر به درستی درمان نشود معضلات جدی را برای فرد مبتلا به‌وجود می‌آورد.

یكی از بیماری‌هایی كه در فصل سرما بسیار شایع است و گاهی هم با سرما خوردگی یا آلرژی اشتباه گرفته می‌شود سینوزیت است كه اگر به درستی درمان نشود معضلات جدی را برای فرد مبتلا به‌وجود می‌آورد.  در اینجا دكتر ژانت سروش، متخصص عفونی نكته‌های مهمی در مورد علائم، روش‌های درمانی و محرك‌های سینوزیت به‌طور كامل برای‌تان شرح می‌دهند.


بیماری همه‌گیر

سینوس‌ها حفره‌های توخالی هستند كه در ناحیه فك و صورت بوده و از بدو تولد تشكیل می‌شوند. این فضاهای خالی عملا كار فیزیولوژیكی خاصی در بدن انجام نمی‌دهند اما اگر به دلایلی دچار التهاب و عفونت شوند به شكل سینوزیت ظاهر می‌شوند كه در این صورت مشكلاتی را برای بدن ایجاد می‌كنند. اغلب بیماری سینوزیت از ابتلا به سرما‌خوردگی معمولی شروع می‌شود و التهابی كه به خاطر ویروس در سینوس‌ها به‌وجود می‌آید خودبه‌خود بهبود پیدا می‌كند و احتیاجی به آنتی‌بیوتیك یا درمان‌های دیگر نیست و دوره آن بیش از چند روز طول نمی‌كشد. سینوزیت برای هر كسی می‌تواند اتفاق بیفتد، طبق آمار‌های علمی 90 تا 95درصد افراد در طول عمرشان حداقل یك‌بار دچار حمله سینوزیت می‌شوند یعنی به‌اصطلاح معمول سینوزیت می‌گیرند.


وقتی دراز می‌كشید سرفه می‌كنید؟

گاهی اوقات به‌دنبال سرماخوردگی ویروسی علائم سینوزیت هم ادامه پیدا می‌كند و بیش از یك هفته یا 10 روز طول می‌كشد در این حالت ترشح بینی از حالت شفاف به‌صورت چركی زرد یا سبزرنگ در می‌آید و بیمار از سردردهای مزمن و سنگینی سر و صورت شكایت می‌كند، این حالت به‌خصوص زمانی كه فرد سرش را به سمت جلو یا پایین حركت می‌دهد بیشتر احساس می‌شود. سرفه‌های شبانه یكی دیگر از علائم سینوزیت چركی است، از آنجایی كه ترشحات هنگام دراز كشیدن بیشتر پشت حلق را تحریك می‌كند بنابراین سرفه‌ها هنگام دراز كشیدن شدت پیدا می‌كند.


اگر آلرژی دارید

بعضی از عوامل باعث انسداد مجرای تنفسی بینی یا سینوس‌ها می‌شوند كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از آلرژی نام برد؛ كسانی كه آلرژی طولانی مدت یا حتی آسم دارند به‌دلیل انسداد نسبی كه در مجرای تنفسی آن‌ها وجود دارد مستعد این هستند كه به‌طور مكرر سینوزیت چركی بگیرند.

در مواردی همین آلرژی یا آسم منجر به تشكیل پولیپ‌های بینی می‌شود و برجستگی‌هایی را روی مخاط بینی ایجاد می‌كند كه در نتیجه آن ترشحات بینی به راحتی تخلیه نمی‌شوند. انحراف تیغه بینی هم یكی از علت‌های انسداد نسبی مجرای سینوس است كه در اثر آن سینوزیت‌های چركی مكرر اتفاق می‌افتد.


خودسرانه آنتی‌بیوتیك نخورید

اگر فكر می‌كنید هنگامی كه دچار سرماخوردگی ویروسی شدید حتما باید از آنتی‌بیوتیك استفاده كنید تا به سینوزیت چركی دچار نشوید این تصور اشتباهی است چون لزوما هركسی كه دچار سرماخوردگی ویروسی می‌شود در آینده دچار سینوزیت چركی نمی‌شود. تنها زمانی كه پزشك معالج تشخیص دهد كه عفونت ویروسی دوره‌اش تمام شده و علائم سینوزیت مانند گرفتگی بینی، خلط پشت حلق، درد صورت پیشانی و سرفه‌های شبانه بیش از حد معمول ادامه پیدا كند برای درمان سینوزیت چركی باكتریایی آنتی‌بیوتیك تجویز می‌كند.


میكروب بدبو

بوی بد دهان علت‌های زیادی دارد كه همگی به داخل حفره دهان بازمی‌گردد، خرابی دندان و لثه، حضور میكروب‌ها روی مخاط زبان، تجمع میكروب‌ها در سینوس‌ها و حتی ناراحتی‌های معده و مری و ریفلاكس همگی می‌توانند از علل بوی بد دهان باشند. سینوزیت چركی علت شایع بوی بد دهان نیست ولی می‌تواند یكی از علل آن باشد. اگر شخصی دچار سینوزیت چركی شود از آنجا كه دائما در پشت حلقش با ترشحات چركی مواجه می‌شود دچار بوی دهان نیز می‌شود كه البته با درمان سینوزیت این ناراحتی هم رفع می‌شود.


سیگار هم مقصر است

همان‌طور كه گفتیم عواملی كه مخاط بینی و سینوس را تحریك می‌كنند با ایجاد التهاب و انسداد نسبی سینوزیت چركی را به‌وجود می‌آورند، مواد شیمیایی، آلودگی هوا و آلرژن‌ها كه به‌طور قطع سیگار در راس آن‌ها قرار دارد می‌توانند مخاط سینوس و بینی را تحریك كنند و سینوزیت‌های مكرر را به‌وجود بیاورند. سیگار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سینوزیت‌های چركی مكرر را در افراد ایجاد می‌كند به‌خصوص در فصل زمستان كه این بیماری در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود. علائم سینوزیت در افراد سیگاری با هر بار درمان آنتی‌بیوتیك بهبود پیدا می‌كند ولی با ادامه سیگار كشیدن قطعا سینوزیت‌شان دوباره عود می‌كند.


 بخور دهید

اگر فرد بیمار دچار عیب آناتومی مثل پولیپ بینی باشد اول باید بیماری كه موجب انسداد مجرای تنفسی‌اش شده را با مراجعه به پزشك رفع كند چون در بعضی موارد این عیب‌های آناتومیك تنها با عمل جراحی قابل درمان است اما برای درمان سینوزیت حاد در كنار آنتی‌بیوتیك‌هایی مانند آموكسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، كوآموكسی كلاو و كلترومایسین كه حتما باید توسط تجویز پزشك مصرف شود، بیمار می‌تواند از سرم‌های فیزیولوژیك كه در داروخانه‌ها در دسترس است یا آب نمك استریل كه می‌توان در منزل تهیه كرد برای كاهش تجمع میكروب در حفره‌های سینوس به‌طور مرتب استفاده كند. اگر مجرای بینی را شست‌وشو دهید در نتیجه ترشحات سینوس راحت‌تر تخلیه می‌شوند و احساس سبكی بیشتری خواهید كرد. استفاده از حوله و كمپرس گرم روی ناحیه سینوس پیشانی هم به تخلیه بهتر سینوس‌ها كمك می‌كند. علاوه بر این، مصرف زیاد مایعات هم در طول درمان سینوزیت چركی توصیه می‌شود.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha