گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند با استفاده از تکنیک بارکد گذاری DNA برخی از ارگانیسم های زنده را طبقه بندی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان موسسه فناوری های پزشکی زیستی مرکز ملی تحقیقات ایتالیا موفق شدند با استفاده از این روش برخی از ارگانیسم های زنده را طبقه بندی کنند. بارکدگذاری DNA روشی است که به کمک آن می توان به هر زنجیره ژنتیکی یک کد جداگانه داد و از طریق ماده کوچک DNA و نوشتن ژنوم ارگانیسم زنده آن را طبقه بندی کرد. 

در این خصوص چچیلیا ساکونه سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "عملکرد این سیستم برای تقسیم و طبقه بندی حتی ارگانیسم های زنده ای که از جهات بسیاری شبیه به هم هستند، مفید است. درصورتی که این مدل بتواند با موفقیت در سطوح گسترده به تفکیک گروه های ارگانیسم های زنده بپردازد، می تواند تحول بزرگی در عرصه مطالعات تفاوت های زیستی انواع زندگی های حاضر در سیاره زمین ایجاد کند."


بر اساس گزارش پایگاه خبری مرکز ملی تحقیقات ایتالیا، برنامه طبقه بندی تمام گونه های زنده سیاره زمین یک ایده قدیمی است. در حقیقت نخستین بار لینه در سال 1700 موفق شد اولین طبقه بندی سیستماتیک گونه های زنده را انجام دهد.

بارکد گذاری DNA به معنی انقراض طبقه بندی سنتی برپایه جنبه های ریخت شناسی است . تنها محدودیت این روش جدید در دشواری شناسایی ماده جهانی DNA است که می تواند در تمام گونه ها دیده شود. این درحالی است که روش طبقه بندی ریخت شناسی یک روش اقتصادی و ساده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha