چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 40393
سلامت نیوز: یک متخصص پزشکی ورزشی با بیان این که کشتی گیران بیشتر به عفونت‌های پوستی مبتلا می‌شوند، توصیه كرد: باید تمامی تشک‌های کشتی با یک ماده ضد عفونی کننده قوی بیمارستانی قبل و بعد از تمرینات شروع شده و کشتی گیران بایستی از وسایل ورزشی شخصی استفاده کنند.

دکتر پردیس نورمحمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عفونت‌های پوستی در ورزشکاران به علت برخوردهای زیاد ورزشی، تعریق زیاد حین ورزش و تماس بالا با سطح آلوده مثل تشک ورزشی بیشتر از سایر افراد جامعه است، اظهار داشت: عفونت‌های پوستی در ورزش می‌توانند علل باکتریابی، ویروسی و یا قارچی داشته باشند که زردزخم یک عفونت مسری پوست است که عامل آن یک یا دو نوع باکتری به نام‌های استافیلوکوک و استرپتوکوک است.

وی خارش را مهمترین علائم دانست و افزود: تاول‌های متعدد در روی پوست ظاهر می‌شوند که بعد از پاره شدن تاول حالت پوسته‌های عسلی مرطوب و بعد قرمز و ملتهب پیدا می‌کند.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه تشخیص براساس علائم بالینی صورت می گیرد، اظهار داشت: افراد مبتلا به زردزخم نباید به ورزش‌هایی مثل کشتی بپردازند و پس از 72 ساعت بعد از شروع آنتی بیوتیک و به شرط عدم ایجاد ضایعه پوستی جدید به مدت 48 ساعت فرد می‌تواند به ورزش‌های تماسی بپردازد.

دکتر نورمحمدی در ادامه به عفونت‌های سطحی پوست فولیکولیت و فورونکلوز اشاره کرد و افزود: علائم فولیکولیت خود را به صورت یک برجستگی پوستی حساس و حاوی چرک که اطراف آن ملتهب است نشان می‌دهد و فورونکولوز اغلب حاوی چرک در نواحی از بدن که تعریق و سایش مانند کشاله ران، زیر بغل و ناحیه باسن دارند، ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تشخیص این نوع ضایعه پوستی براساس علائم بالینی است، گفت: در موارد خفیف برای فولیکولیت استفاده از داروهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک است و در درمان فورونکلولوز شامل بی‌حرکت کردن محل ضایعه، استفاده از کمپرس آب گرم و تخلیه چرک پس از رسیدن آبسه است.

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد: لازم است پس از تخلیه چرک در فورونکولوز فرد مدتی آنتی بیوتیک مثل اریترومایسین استفاده کند.

دکتر نورمحمدی بیان کرد: افرادی که در ورزش‌های تماسی مثل کشتی شرکت می‌کنند نباید تا 72 ساعت بعد از شروع آنتی بیوتیک و تا زمانی که به مدت 48 ساعت ضایعه جدیدی در آنها ایجاد نشده به ورزش بپردازد که علت این امر قابلیت انتقال آن به دیگران و تشدید بیماری است.

وی عفونت قارچی‌ پوست‌ پا را از دیگر عفونت‌های شایع در بین ورزشکاران دانست و افزود: این عفونت در كف‌ پا و پوست‌ بین‌ انگشتان‌ پا دیده می‌شود.

وی خارش‌ در نواحی‌ ملتهب‌، بوی‌ بد پا (بوی‌ رطوبت‌ و كپك‌) و وجود تاول‌های‌ كوچك‌ روی‌ پا را از علائم بیماری دانست و بیان کرد: علل‌ این ضایعه عدم‌ شستشوی‌ پا به‌ طور مرتب، عوض‌ نكردن‌ كفش‌ و جوراب‌ به‌ طور مرتب، استفاده‌ از كمد مشترك‌ و حمام‌ عمومی و ‌ آب‌ و هوای‌ خیلی‌ گرم‌ و مرطوب‌ است.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه شستشوی هر روز پا در پیشگیری از این ضایعه پوستی موثر است، گفت: ورزشکاران حرفه‌ای باید در حمام‌های‌ عمومی‌ از دمپایی‌هایی‌ با كف‌ از جنس‌ صندل‌ و رویه باز از جنس‌ لاستیك‌ استفاده‌ و همچنین جوراب‌ خود را هر روز عوض‌ كنند و جنس‌ جوراب‌ بهتر است‌ از نخ‌ یا سایر مواد طبیعی‌ و جاذب‌ رطوبت‌ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha