سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: اگر نگاه ها به حوزه سلامت اصلاح شده و به منابع تخصصی بخش بهداشت و درمان به عنوان یک نوع سرمایه گذاری نگاه شود به طور قطع اغلب مشکلات بهداشتی و درمانی کشور حل می شود.

سیدمحمد تقی نور بخش، عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات متفاوتی در بخش بهداشت و درمان کشور وجود دارد و این مشکلات به طور عمده برروی دوش مردم سنگینی می کند.

وی با بیان اینکه تخصیص منابع، تعرفه و سرانه خدمات بهداشتی و درمانی سه مقوله مهم در حوزه سلامت است، اظهار داشت: به دلایل مختلف، این سه موضوع مهم با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است که دلیل عمده آن را می توان در طرز نگاه ها به بخش سلامت مردم جستجو کرد.

نوربخش با اشاره به اینکه در کشورمان یک مشکل اصلی نگاه به مسئله درمان وجود دارد تأکید کرد: در واقع اگر نگاه ها به حوزه سلامت اصلاح شده و به منابع تخصیصی بخش بهداشت و درمان به عنوان یک نوع سرمایه گذاری نگاه شود، به طور قطع اغلب مشکلات بهداشتی و درمانی کشور حل می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران یادآور شد: متأسفانه تخصیص منابع به بخش سلامت در ایران، در اغلب موارد به عنوان یک نوع هزینه تلقی می شود و این هزینه ممکن است ناکارآمد و غیر اثر بخشی تلقی شده و نگاه ها به آن منفی باشد.

وی گفت: در اغلب کشورها به منابع تخصیص داده شده به حوزه سلامت به شکل سرمایه گذاری نگاه می شود و این نوع نگاه باید در ایران نیز نهادینه شود.

نوربخش خاطرنشان کرد: اگر به سلامت به شمل زیربنایی نگاه شود، اغلب مشکلات از ریشه شناسایی شده و در نتیجه می توان اقدام علمی، مؤثر و جدی برای برطرف کردن این مشکلات صورت داد.

*سهم بخش بهداشت و درمان از بودجه باید افزایش یابد

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ادامه گفت: تخصیص منابع به بخش بهداشت و درمان همیشه یکی از مشکلات موجود حوزه سلامت بوده است که با حل آن بسیاری از فشارهای وارده بر مردم، پزشکان و سیستم بهداشتی و درمانی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر میزان تخصیص منابع به حوزه سلامت و سهم بخشی بهداشت و درمان از بودجه تا حدودی افزایش یافته است تصریح کرد: در بودجه سال 1390 سهم بخشی بهداشت و درمان از کل بودجه، حدود 9/6 درصد بوده است که این میزان باید افزایش یابد.

نوربخش افزود: بسیاری از مشکلات موجود حوزه سلامت از کمبود منابع اختصاص یافته به بخش بهداشت و درمان ناشی می شود که سرانه و تعرفه خدمات درمانی مهمترین این مشکلات هستند.

وی با اشاره به اینکه سرانه خدمات بهداشتی و درمانی در ایران بسیار پائین و غیر منطقی است یادآور شد: در حال حاضر سرانه خدمات درمانی در کشور حدود 15 هزار تومان است که این میزان باید افزایش یابد.

نوربخش خاطرنشان کرد: میزان تعرفه های خدمات درمانی و تشخیصی نیز پاسخگوی نیازهای فعلی کشور نیست و در واقع تعرفه ها باید با توجه به شرایط موجود کشور اصلاح شده تا کمترین فشار به مردم و پزشکان وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha