سلامت نیوز: رییس انجمن صنفی پرتونگاران پزشکی تهران با انتقاد از اجرایی نکردن یکسان حقوق و مزایای مشاغل سخت و زیان آور در کشور گفت: با گذشت 22 سال از تصویب قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن پرتونگاران در طیف مشاغل سخت و زیان بار قرار می‌گیرند، کارکنان این مجموعه‌ی درمانی تاکنون نتوانسته‌اند به صورت یکسان و فراگیر از مزایای این قانون استفاده کنند.

حمید جان اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشته پرتوکاران مطابق قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال 1368 مجلس شورای اسلامی جزو مشاغل سخت و زیان آور نام برده شده، گفت: کارکنان این مجموعه‌ی درمانی تاکنون نتوانسته‌اند به صورت یکسان و فراگیر از مزایای این قانون استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اصل 26 قانون اساسی و ماده‌ی 131 قانون نظارت بر حقوق پرتوکاران پزشکی نیز از این رشته به عنوان مشاغل سخت و زیان آور یاد می‌کند.

رییس انجمن صنفی پرتونگاران پزشکی تهران یادآور شد: پرتونگاران انتظار دارند سیاست اجرایی حقوق کار در خصوص مشاغل سخت و زیان آور در کشور از رویه یکسان و هماهنگ پیروی کند.

جان اسماعیلی همچنین با انتقاد از تفاسیر افراد غیرقانون‌گذار در خصوص مزایای قانون حفاظت در برابر اشعه خاطرنشان کرد: از اساسی ترین مشکلات این قانون تفاسیری است که غیرقانون گذاران سازمان انرژی اتمی با محدودیت‌های بسیار زیادی در خصوص مزایای قانون حفاظت و امتیازات بازنشستگی برای کارکنان پرتونگار اعمال می‌کنند.

رییس انجمن صنفی پرتونگاران پزشکی تهران در ادامه در خصوص مزایای قانون حفاظت در برابر اشعه گفت: مرخصی های متوالی، کاهش ساعات کار، حق اشعه و امتیازات بازنشستگی از جمله مزایای این قانون است که متاسفانه در طی عمر 22 ساله‌ی خود از اجرای یکسان پیروی نمی‌کند.

جان اسماعیلی همچنین به خطرات و اثرات زیانبار ناشی از کار پرتونگاران اشاره کرد و افزود: پرتوهای یونی زا عوارض کوتاه و بلند مدتی بر روی سلامتی پرتوکاران ایجاد می‌کند به طوری که در بسیاری از مواقع این عوارض بصورت موروثی تا نسل‌های بعدی هم ادامه می یابد.

وی در ادامه یادآور شد: ایجاد بیماریهای سرطانی و صعب العلاج، ایجاد نقض عضو در فرزندان کارکنان، ایجاد تغییرات کوتاه مدت بر روی سلول‌های خونی و پوست از جمله مهمترین عوارض پرتوهای یونی زا است که بصورت علمی ثابت شده است.

رییس انجمن صنفی پرتونگاران پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه نباید با بی‌عدالتی، پرتونگاران را از حقوق اصلی خود محروم کرد، افزود: تمامی کارکنان پرتونگار عمدتا از فارغ التحصیلان و دارای تحصیلات آکادمیک بوده و دوره‌های حفاظت در برابر اشعه را در سیستم‌های دانشگاهی خود واقف شدند اما حق و حقوق قانونی آنها در تمامی مطب‌ها و کلینیک‌ها رعایت نمی‌شود.

جان اسماعیلی در پایان گفت: از سازمان انرژی اتمی به عنوان یک مرکز تخصصی و مرجع انتظار داریم با توسعه‌ی نظری و هماهنگ با دیگر مشاغل سخت و زیان آور در دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های منطبق با قانون حفاظت در برابر اشعه جهت برخورداری این کارکنان از مزایای این قانون بصورت یکسان با مشاغل دیگر، بازنگری و اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha