سلامت نیوز: خطرات و ضررهای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی قاچاق به دلیل استمرار در مصرف روزانه، می تواند به مراتب بیشتر از داروهای قاچاق، سلامت مردم را تهدید کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر هاشم منتصری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب، گفت: بسیاری از مردم داروها را در مدت کوتاهی در هنگام بیماری مصرف می کنند اما مواد آرایشی و بهداشتی هر روز به تناسب روی پوست، چشم، مو و یا ناخن مورداستفاده قرار می گیرند که این استمرار در مصرف می تواند در صورت ناسالم بودن مواد مصرفی و رنگی مورد استفاده خصوصا مواد اولیه حاوی سرب و فلزات سنگین و یا بکار گیری شرایط و شیوه های ساخت، حمل و نقل و انبار داری و عرضه نامناسب، موجب زیان ها زیادی از جمله ایجاد ضایعات پوستی و مو، بیماری های مختلف کلیوی، کبدی، اعصاب، عفونت و حتی حساسیتها و آلرژی های متعدد پوستی وتنفسی در کودکان و بالغین شود.
وی افزود: مردم فهیم باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را نیز مانند داروها از داروخانه یا نمایندگی های مجاز توزیع این فرآورده ها که تحت کنترل ونظارت وزارت بهداشت وسایر سازمانهای مرتبط هستند، تهیه کنند.
وی گفت: در مراکز مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی کلیه کالاها باید دارای مجوز تولید و بهره برداری و یا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور باشند.
دکتر منتصری بیان کرد: تاریخ تولید، تاریخ انقضاء معتبر، نشانی تولید کننده و یا نام شرکت توزیع کننده، شماره پروانه ساخت و سری ساخت برای فرآورده های آرایشی تولیدی ایران باید برروی برچسب اصلی نوشته شده و همچنین در مورد فرآورده های خارجی این اطلاعات به صورت برچسب فارسی برای تمامی فرآورده های خارجی، بر روی بسته بندی اصلی فرآورده های آرایشی و بهداشتی مجاز قابل مشاهده باشد.
وی افزود: توجه نکردن به این موارد در هنگام خرید و مصرف مواد آرایشی و بهداشتی می تواند زیان های جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد، گزارشات متعدد، مبنی بر بستری شدن و یا تحت درمان قرار گرفتن افراد بواسطه مصرف فرآورده های آرایشی بی کیفیت و غیرسالم و قاچاق در مراکز درمانی و بخشهای پوست و چشم مؤید این موضوع است.
دکتر منتصری تصریح کرد: در مواردی مشاهده می شود که برخی از شهروندان مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از مراکز غیر مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی، مانند دست فروش ها و یا به صورت اینترنتی و تلفنی و یا تحت تاثیر تبلیغات اغراق آمیز ماهواره ها و یا ارزانی قیمت و فشارهای فروشندگان تهیه می کنند که به این گروه در مورد خطر جدی این محصولات هشدار داده می شود.
وی گفت: امروزه بعلت وجود متقاضی و خریدار ناآگاه به مسائل سلامت در دنیا، افراد سودجو فرآورده های بی کیفیت، ناسالم و تاریخ گذشته را در کارگاه های زیر زمینی و در بسته بندی های مختلف وحتی با برچسب های جعلی شرکت های معتبر داخلی و خارجی تهیه و با استفاده از تبلیغات غیر قابل کنترل در اینترنت و ماهواره ها و حتی تلفن و پیامک آنها را تبلیغ و با بکارگیری مراکز و سیستم قاچاق آنها را در بازارهای مصرف جهانی توزیع و از طریق دست فروشان و بازارهای غیر مجاز و پیک در میان متقاضیان توزیع می کنند.
عضو هیئت علمی گروه کنترل کیفیت دانشکده داروسازی و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سوال که راه حل پیشنهادی در بر خورد با معضل وجود فرآورده های تقلبی و قاچاق آرایشی و بهداشتی در جامعه چیست، گفت: امروزه این مسئله یکی از دغدغه های مسئولین سلامت کشورها در جهان شده است. تا وقتی که بازار مصرف و خریدار برای اینگونه فرآورده ها وجود داشته باشد، افراد سودجو به تولید، تبلیغ، توزیع و عرضه آنها در محل ها و با امکانات جدید ادامه می دهند و کنترل کامل آنها با شیوه های معمول و قوانین و امکانات موجود مشکل است.
وی افزود: متخصصان و کارشناسان معتقدند اقدامات جدی کلیه سازمانهای مرتبط در تامین کالاهای سالم آرایشی و بهداشتی و نظارت بر بازار مصرف آنها و برخورد جدی با متخلفین ضروری است ولی موثرترین راه در تامین و حفظ امنیت سلامت در جامعه آموزش و اطلاع رسانی به مردم در مورد معیارهای کالای آرایشی بهداشتی سالم و خطرات و عواقب مصرف کالاهای قاچاق و ناسالم و افزایش مشارکت مردمی در امر مبارزه با موارد مخل سلامت و خودداری از خرید و مصرف این فرآورده هاست.
وی متذکر شد که امروزه تنها مراکزی که می توان بااطمینان بیشتر از آنها فراورده های آرایشی و بهداشتی مورد مصرف خود و خانواده ها را تهیه کرد، مراکزی است که تحت نظارت دائم معاونت های غذاودارو دانشگاه ها و یا سایر مراکز ذیربط رسمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha