سلامت نیوز: یك متخصص گوش، حلق و بینی گفت: فلج صورت ممکن است در زنان و مردان و در هر زمانی رخ دهد ولی در فصل سرما شیوع آن بیشتر است.

دکتر منصوره عطایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه فلج صورت یا فلج بل نام بیماری است که اولین بار توسط یک پزشک به نام بل کشف شد، اظهار داشت: این بیماری معمولا به علت ابتلا به نوعی ویروس سرماخوردگی، بیماری خودایمنی و متعاقب آن التهاب عصب اتفاق می‌افتد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینكه ضعف عضلانی صورت یا فلج بل به صورت ناگهانی بروز می‌کند و بیشتر مواقع یک طرفه و گاهی نیز دوطرفه است، گفت: البته شاید فرد مبتلا قبل از بروز علایم اصلی، کمی احساس درد یا بی‌حسی در منطقه بیماری را داشته باشد، ولی بیماری با اختلالاتی در عملکرد عضلانی مثل باز و بسته نشدن چشم و دهان یا از دست دادن حس چشایی همراه است.

وی اظهار داشت: قدم اول تشخیص فلج صورت، معاینه است ولی سایر تست‌های تشخیصی از قبیل آزمایش قند خون، سی‌تی‌اسکن و ام ‌آر‌آی از مغز نیز به تشخیص کمک می‌کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه با بیان اینكه تشخیص صحیح علت این عارضه و درمان سریع آن در تسریع بهبودی موثر است، عنوان کرد: در 85 تا 90 درصد موارد، بیماران طی 1 تا 4 هفته بهبود می‌یابند اما گاهی 18 ماه تا 2 سال طول می‌کشد كه این مسئله با افسردگی و ناامیدی روبرو ‌شود.

عطایی تصریح کرد: در مواردی که بیماری طول کشیده است، بیمار به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده می‌شود تا با عمل جراحی عصب آزاد شود و جراح بتواند با جابه‌جایی اعصاب، شکل طبیعی صورت را بازیابد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: برای سرعت‌ بخشیدن به روند بهبود، ‌مصرف داروهای ضدویروس، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بسیار مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha