سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مجلس و دولت بودجه های کارشناسی شده را تعدیل ‌می‌کنند که این تعدیل تبعاتی مانند کاهش کیفیت آموزش بالینی در مراکز آموزشی را در پی دارد.

محمدعلی محققی در گفت‌وگو با فارس با توجه به فصل بودجه سال ۹۱ و تعیین بودجه آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بودجه آموزشی را در قالب بودجه کلان وزارت بهداشت در ردیف‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم و هنوز در مورد افزایش و ارتقای بودجه تصمیم‌گیری نشده است.

پیشنهاد افزایش میانگین ۲۰درصدی برای بودجه آموزشی

 
وی اضافه کرد: طبعاً وزارت بهداشت بر حسب پیش‌بینی‌ها و تدارکاتی که برای کیفی کردن برنامه و عملیاتی کردن برنامه سال ۹۱ انجام داده پیشنهاد افزایش میانگین ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۰ در بخش آموزش داده است.

محققی تصریح کرد: ردیف‌هایی مانند ردیف کمک به تخت‌های آموزشی همواره موضوعی است که هر سال مطرح می‌کنیم و درخواست ارتقای آن را داریم چرا که 40 هزار تخت از بیمارستان‌های آموزشی به امر همزمان ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران و همین طور خدمات آموزشی به دانشجویان سطوح مختلف تخصصی و مقاطع مختلف پزشکی اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: درمان‌هایی که در تخت‌ها انجام می‌شود الزاماً باید از استاندارد علمی خوبی برخوردار باشد و در عین حال سریعتر،‌کاملتر و ارزان‌تر از شرایط مشابه برای بخش‌های دیگر خدمات ارائه دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: آنچه از الزامات آموزش برداشت می‌شود نباید به هزینه درمان بیمار تحمیل شود بلکه باید از بخش آموزشی تامین شود  و به سرانه ارائه خدمات آموزشی به ازای هر تخت بیمارستانی اضافه شود.

وی ادامه داد: به همین منظور یک روش بودجه‌ای مصوب است اما میزانی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تکاپوی حجم وسیع کار بیمارستانی را نمی‌کند اگر چه از سال ۸۴ هر سال پیشنهاد افزایش داشته‌ایم اما ترمیم اساسی این ردیف بر حسب نیاز نبوده و امیدواریم امسال به این موضوع توجه بیشتری شود.

محققی تصریح کرد: بودجه آموزشی وزارت بهداشت مانند وزارت علوم به صورت سرانه اختصاص می‌یابد که از مولفه‌های سرانه تعداد دانشجو، تعداد مراکز آموزشی و مقطع تحصیلی دانشجویان است.

وی اضافه کرد: ما در گروه پزشکی فوق تخصص را در سقف دوره آموزشی و کاردانی را در کف آن داریم که بر حسب هر کدام از ردیف‌ها سرانه‌ای محاسبه شده و به صورت بودجه غیرمتمرکز در دانشگاه‌ها محاسبه می‌شود و وزارت بهداشت روزآمدترین آمار را در اختیار مسئولان کشوری قرار می‌دهد.

همان سرانه حداقلی را هم تخصیص نمی‌دهند

معاون آموزشی وزارت بهداشت محاسبه سرانه به صورت حداقلی را از مشکلات دیگر حوزه آموزشی عنوان کرد و افزود: همین حداقل‌ها هم گاهی 100درصد تخصیص نمی‌یابد و این عدم تخصیص بسیار محسوس است که مشکل مزمنی است و امیدواریم مسئولان امر نگاه حداقلی به بودجه‌های آموزشی نداشته باشند.

وی افزود: همیشه در وزارت بهداشت سعی شده تا محاسبات منطقی باشد و یک ردیف متوسطی بر حسب شاخص‌ها و محاسبات دقیق مانند هزینه‌های تمام شده مقاطع مختلف و شاخص‌های تورمی پیشنهاد شود اما در سطوح دولت و مجلس شورای اسلامی روی نظریات کارشناسی دستگاه‌های اجرایی تعدیل هایی صورت می‌گیرد.

کاهش سرانه آموزشی تبعات دارد


محققی اذعان داشت: نتیجه این می‌شود که سرانه آموزشی که اساس بودجه آموزش را تشکیل می‌دهد کاهش می‌یابد که خسارت آفرین است. بیشترین حجم آموزش کمی و کیفی در مراکز آموزش بالینی رخ می‌دهد زیرا هزینه آموزش در این مراکز گران‌تر از علوم پایه تمام می‌شود که تقلیل یا اختصاص نیافتن اعتبارات تبعاتی را دارد.

بودجه‌های متمرکز صرف بورسیه و قطب‌های علمی می‌شود


وی افزود: از طرفی بودجه‌های متمرکز در بخش آموزش خیلی زیاد نیست و معمولاً صرف امور دانشجویان بورسیه خارج از کشور، حمایت از قطب‌های علمی، کمک به سرانه تخت‌های آموزشی، بودجه مراکز مطالعات و استعدادهای درخشان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha