چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 40420
سلامت نیوز: كارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان كرد: مصرف شیر كم چرب خصوصا برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و افراد چاق به جای شیر معمولی توصیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر پریسا ترابی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: عمده‌ترین منبع تولید شیر در دنیا شیر گاو است. تعادل و تنوع مواد مغذی در شیر باعث شده كه با مصرف یك لیوان از آن در روز، بتوان بخش عمده‌ای از مواد ضروری مورد نیاز بدن را تامین كرد.

وی افزود: 87 درصد شیر را آب 5/3 تا 4 درصد پروتئین، 5/3 درصد لاكتوز یا قند شیر، 7/4 درصد املاح و 8/0 درصد باقی مانده را ویتامین‌ها تشكیل می‌دهد.

وی تصریح كرد: پروتئین موجود در شیر منبع مهمی در تامین پروتئین روزانه به حساب می‌آید به طوری كه نیم‌ لیتر شیر20 تا 25 درصد از كل پروتئین مورد نیاز روزانه افراد بالغ را تامین می‌کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.

به گفته این كارشناس تغذیه، مصرف 2 تا 3 واحد شیر و یا فرآورده‌های آن حدود 100 درصد از كل نیاز روزانه بالغین به كلسیم را برآورده می‌كند. دریافت كافی كلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوكی استخوان ضروری است.

دكتر ترابی بیان كرد: درصد چربی موجود در شیر بسته به نیاز تغذیه‌ای افراد خاص متفاوت است و افراد باید با توجه به نیازهای تغذیه‌ای خود یكی از انواع شیر را انتخاب نمایند.

وی با اشاره به این كه مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی درایران 5/2 درصد است، گفت: شیر كم چرب حدود 1 درصد و شیر پرچرب یا شیر كامل حدود 3/3 درصد چربی دارد چربی شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین آ، كلسترول و اسیدهای چرب اشباع است.

كارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ویتامین موجود در شیر را برای رشد كودكان بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: طبق آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت 25 تا 30 درصد از كل انرژی دریافتی روزانه افراد بالغ می‌تواند از روغن و چربی تامین شود كه این مقدار شامل چربی شیر و لبنیات نیز می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: یك لیوان شیر (240میلی‌ لیتر) در صورت پرچرب بودن 150 كیلوكالری، در صورت داشتن چربی معمولی 120 كیلوكالری و در صورت كم چرب بودن 102 كیلوكالری تولید خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha