پنجشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 40425
سلامت نیوز :      ● مواد لازم برای ۸ نفر:

بادنجان قلمی متوسط=۸ عدد(یا بادنجان دلمه ای ۳ عدد)

گوشت چرخ کرده=نیم کیلو

سبزی دلمه(تره،جعفری،نعناع،ترخان،پیازچه)=نیم کیلو

برنج=یک پیمانه پر(۲۰۰ گرم)

پیاز سرخ کرده=دو تا سه قاشق سوپخوری

روغن=۱ پیمانه(۲۰۰ گرم)

رب گوجه فرنگی=یک قاشق سوپخوری

و یا آب گوجه فرنگی=۲ لیوان

آبلیمو=به مقدار کافی

شکر(در صورت تمایل)=۱ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل=به مقدار کافی

● طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ می‌کنیم، تا حدی که آب گوشت کشیده شود، بعد یک لیوان آب و کمی نمک و فلفل و یک لیوان آب گوجه فرنگی و یا نصف قاشق رب گوجه فرنگی داخل گوشت می ریزیم حرارت را ملایم می‌کنیم تا آب گوشت کشیده شود، سبزی را بدقت تمیز و ریز خرد می‌کنیم و با یکی دو قاشق روغن کمی سرخ می‌کنیم، گوشت را از روی آتش برمی‌داریم و با سبزی مخلوط می‌کنیم بعد برنج را با دو لیوان آب و کمی نمک یک دو جوش می‌دهیم تا کمی نرم شود، در آبکش می‌ریزیم و با مایه گوشت و سبزی مخلوط می‌نماییم. ممکن است داخل این مایه دو تا سه عدد تخم مرغ سفت نیز رنده کرد.

کمی آبلیمو و شکر و رب گوجه فرنگی و بقدر کافی نمک و فلفل با مایه دلمه مخلوط می‌کنیم و مایه را آماده و کنار می‌گذاریم. پوست بادنجانها را می‌کنیم و سر بادنجان را بشکل دایره کوچک عمیق برمی‌داریم بعد داخل بادنجان را خالی می‌کنیم بطوریکه دیواره و ته دیواره بادنجان سوراخ نشود و به قطر دو سانتیمتر باقی بماند.

داخل و اطراف بادنجان را کمی نمک می‌زنیم و با مایه دلمه پر می‌کنیم و در بادنجانها را می‌گذاریم و کمی فشار می‌دهیم تا نیفتد بعد روغن را در ظرفی می‌ریزیم و اطراف بادنجانها را در روغن سرخ می‌کنیم. بادنجانها را در ظرف مناسبی در یک ردیف می‌چینیم و نصف قاشق رب گوجه فرنگی را در یک لیوان آب گوشت یا آب ساده حل می‌کنیم و داخل ظرف بادنجان می‌ریزیم و یا در صورت مصرف آب گوجه فرنگی آن را اضافه می‌کنیم و کمی نمک و فلفل و یکی دو قاشق آبلیمو و در صورت تمایل یک قاشق شکر در ظرف دلمه می‌ریزیم و ظرف را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا آهسته بجوشد تا دلمه بپزد اما له نشود و در صورتیکه با این مقدار آب دلمه پخته نشد ممکن است کمی آب اضافه کنیم.

وقتی دلمه ها آماده شدند (باید آب آن کاملا تبخیر شده باشد)آنها را در ظرف می‌چینیم و ممکن است یک پیمانه سس گوجه فرنگی که با سه چهار قاشق خامه مخلوط شده باشد روی دلمه ها بدهیم و بقیه را در سس خوری بریزیم و با دلمه ها سر میز ببریم.
منبع :آشپز آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha