معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تحت پوشش قرار گرفتن 23 میلیون نفر در طرح پزشك خانواده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، موید علویان در گردهمایی كارشناسان پیشگیری و تشخیص، بهداشت و تغذیه و سلامت مدارس آموزش و پرورش استثنایی، معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی و معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی استان‌های كشور كه امروز در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، اظهار داشت: مقوله سلامت و لزوم ارتقا و حفظ آن بر همگان آشكار است.
وی ادامه داد: برخی فكر می‌كنند كه بیمارستان‌های مدرن و پزشكان حاذق می‌توانند در ارتقای سلامت جامعه نقش اساسی داشته باشند اما سطوح اولیه درمانی و بهداشتی و بهورز (كسی كه نوآموزان را سنجش می‌كند) نقش برجسته‌تری در شاخص‌های سلامت دارند.
علویان اظهار داشت: باید كاری كنیم كه مردم در عین سلامت، سلامتشان حفظ شود لذا باید ساختار فعلی نظام سلامت عوض شود.
وی با بیان این‌كه نمی‌توانیم بدون استفاده از خود مردم، سلامت را ارتقا دهیم، گفت: خیلی از رفتارهای جامعه در سنین پایین نهادینه می‌شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی كودكان بدو ورود به دبستان اشاره كرد و افزود: امسال در نظر داریم كه بتوانیم یك میلیون و 200 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.
وی ادامه داد: در 10 سال گذشته این طرح نوپا بود و به مرور وسعت پیدا كرد. اگر مشكلات درمانی این تعداد دانش‌آموزان مشخص نمی‌شد و درمان نمی‌یافت، درمان در مراحل بعدی هزینه گزافی را در پی داشت در حالی‌كه بیماریابی خیلی مقرون به صرفه‌تر از درمان است.
علویان افزود: اطلاعات به دست آمده از طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان باید مستند‌سازی شده و در برنامه‌های بعدی تقویت شود.
وی با بیان این‌كه بعد از انقلاب اسلامی ایران خدمات درمانی توسعه پیدا كرد، اظهار داشت: عمر مفید مردم از 55 سال به 70 سال رسیده است كه رشد وضعیت سلامت را نشان می‌دهد.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ارتقای سلامت حاصل كار جمعی بوده اما به صورت عادلانه توزیع نشده است. یعنی در یك استان شانس زنده ماندن یك نوزاد دو برابر منطقه محروم است.
وی اضافه كد: هزینه كردن برای تأمین سطح اولیه سلامت برای همه مردم، تكلیف دولت است.
علویان افزود: در طرح سنجش هر كجا كه می بینیم توزیع ناعادلانه وجود دارد، باید مشخص شده و رسیدگی شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha