سلامت نیوز : امروزه با گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی تا حدودی از نور آفتاب محروم شده‌ایم و همچنین به دلیل مضرات اشعه یو وی در نور خورشید و مصرف کرم‌های ضد آفتاب از فواید بی‌شمار نور خورشید دور مانده‌ایم.

این‌ در‌ حالی است که نور خورشید از مهم‌ترین منابع برای ساخت ویتامین D در بدن است ویتامینی که از ویتامین‌های ضروری بدن بوده و در رشد استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها ما را حفظ می‌کند به خصوص بیماری‌های استخوان که برکسی پوشیده نیست.

به تازگی پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که زمان بیشتری را ‌ زیر نور خورشید سپری می‌کنند و سطح ویتامین D در بدنشان بالاتراست کمتر به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند.

تا به حال بیشتر مطالعات‌ روی افراد مبتلا به ام اس انجام شده است اما این تحقیق و پژوهش برای اولین بار ‌ روی افرادی انجام شده است که مشکوک به ام اس ‌یا در شرف ابتلا به این بیماری هستند. مزیت این مطالعه آن است که به این افراد کمک می‌شود تا با تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی‌شان تا حدود زیادی روند این بیماری کند شود یا در مواردی فرد بتواند از ابتلا به این بیماری رهایی یابد.

در این پژوهش از 216 نفر در سنین مختلف از 18 تا 59 سال استفاده شده است. این افراد همگی مشکوک به ام اس بوده‌اند و برخی اولین نشانه‌های بیماری را بروز داده‌اند. البته از یک گروه 395 نفری از افرادی که فاقد ام اس بودند نیز به عنوان گروه کنترل بهره گرفته شده است. در این بررسی محققان این گروه 216 نفری را از نظرسطح ویتامین D برای تخمین مدت زمان قرار گرفتن در نور آفتاب پژوهشگران میلین موجود در پوست و سطح تخریب پوستی این افراد را بررسی کردند.

بنابراین پژوهشگران توصیه می‌کنند که همه افراد مخصوصا کودکان، مادران باردار، کهنسالان و افرادی که در خانواده‌هاشان کسی مبتلا به ام اس است، در روز حتما از نور خورشید بهره‌مند شوند البته آنها به زیاد ماندن در نور آفتاب نیز به دلیل ابتلا به سرطان پوست نیز هشدار دادند.

در ادامه محققان می‌گویند بین نور آفتاب و سطح ویتامین D و مدت زمانی که این افراد در طول زندگیشان در معرض نور آفتاب بوده اند ‌ تحت مطالعه قرار دادند.

سطح ویتامین D بدنشان را نیز با آزمایش خون تعیین کردند. مشخص شد افرادی که میزان بالایی از تخریب پوستی ناشی از نور آفتاب را داشته‌اند و در نتیجه سطح ویتامین D بدنشان بالاتر بوده در مقایسه با دیگران کمتر علائم پیشرفت بیماری ام اس را نشان دادند و روند پیشرفت این بیماری در آنها بسیار کند بوده است و علائم بیماری بسیار دیر ظاهر شده است. به گفته محققان ام اس بیشتر در نقاطی دیده شده که در عرض جغرافیایی دورتر از خورشید قرار دارند و افراد دراین مناطق کمتر از نورخورشید بهره می‌برند. ویتامین D و عدم ابتلا به ام اس و کاهش علائم و کندی روند این بیماری وابستگی وجود دارد اما هنوز از تأثیر این عوامل برخود بیماری ام اس و مبتلایان به آن اطلاعی ندارند و برای این امر آنها نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha