عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین است. ماده رنگین زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین می باشد.

سلامت نیوز :   ▪ طلای سرخ :

زعفران با نام علمی crodcus stativus ،گیاهی است چند ساله که دارای پیاز کروی و پوشیده از یک غشائ قهوهای رنگ می باشد. این گیاه در نواحی جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا برداشت می شود. دارای ساقه و شش گل برگ با رنگ بنفشه و ۳ رشته کلاله با رنگ قرمز که همان زعفران تجارتی را تشکیل می دهد، می باشد.

کلاله حاوی مواد چربی ، املاح معدنی و موسیلاژ می باشد. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین است. ماده رنگین زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین می باشد.

▪ برداشت :
از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گل زعفران، حدود ۵ کیلوگرم گل زعفران بدست می آید که این مقدار هنگام خشک شدن به یک کیلوگرم می رسد.

▪ خواص درمانی:
از زعفران برای کاهش چربی وکلسترول خون ، آرام بخش، اشتها آور ،ضد اسپاسم ،پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان ،تقویت حافظه ویادگیری ،کاهش فشار خون،درمان آسم، درمان بیماریهای پوستی ، عفونت ادراری ، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم ،درمان دردمعده و شکم استفاده می شود.

▪ مضررات مصرف بی رویه زعفران:
مصرف بی رویه زعفران سمی بوده وباعث استفراغ،کاهش تعداد ضربان قلب،خون ریزی از بینی،پلک هاولب ها شده وموجبات سر گیجه،بی حالی،زردی پوست وعوارض خطرناک دیگر ونهایتا مرگ را فراهم می آورد. مصرف ۳ گرم زعفران برای هر فرد در ماه مناسب بوده واستفاده بیش از ۵ گرم زعفران در یک وعده غذائی می تواند موجب مرگ انسان گردد.

▪ نگهداری:
زعفران باید دور از نور ورطوبت بوده وبهتر است که درظروف شیشهای یا فلزی دربسته نگهداری شود.باتوجه به اینکه اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است ،درصورت نگهداری در محیط باز ،از اثرات داروئی و مرغوبیت آن کاسته می شود.

▪ مصارف :
از زعفران در صنایع غذائی ،شیرینی سازی ،داروسازی ،نساجی ،نوشابه هاغیر الکلی وصنایع لبنی استفاده می شود.

▪ تجارت زعفران:
براساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی (فائو)، میزان تولید زعفران در جهان حدود ۲۱۰ تن است که ایران با تولید سالیانه ۱۸۴ تن ، حدود ۸۱ درصد زعفران جهان را به خود اختصاص داده است واسپانیا با ۱۲ درصد تولید جهانی پس از ایران در رتبه دوم قرار دارد.

متاسفانه برداشت های سنتی وغیر علمی زعفران،نبود سیستم بسته بندی مناسب وبازاریابی کم ازطرف ایران و وجود صنعت پیشرفته بسته بندی ،تبلیغات گسترده برای فروش وبازاریابی از طرف اسپانیا باعث شده است که اسپانیا زعفران ایران را با قیمت ارزان جمع آوری وبه نام شرکت های تجارتی خود در دنیا عرضه نموده و عنوان نخصت صادر کننده زعفران در جهان رابه خود اختصاص نماید .



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha