سلامت نیوز: یک جراح پوست گفت: فولیکول‌های پیلو سباسه در سطح پوست سر و صورت فراوان هستند و حوالی سن بلوغ تحت تأثیر هورمون‌های جنسی با بالا رفتن هورمون‌های آندروژنیک در مردان و زنان غده چربی در این فولیکول بزرگ شده که منجر به ایجاد جوش می‌شود.

کامران بلیغی در گفت‌وگو با فارس در مورد علت اینکه برخی در دوران نوجوانی جوش نمی‌زنند اما در سنین بعد از 20 سال تا 30 سالگی جوش‌های چرکی و عمیقی در سطح پوستشان ایجاد می‌شود، اظهار داشت: جوش دوران جوانی که به آن آکنه بولگاریس می‌گویند پدیده‌ای طبیعی و فیزیولوژیک است چرا که در پوست ساختمانی وجود دارد به نام پیلو سباسه یعنی فولیکولی که از آن مو می‌روید و در کنار آن غده چربی وجود دارد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: چربی این فولیکول از راه منفذ مو به سطح پوست می‌رسد. فولیکول‌های پیلو سباسه در سطح پوست سر و صورت فراوان هستند و حوالی سن بلوغ تحت تأثیر هورمون‌های جنسی با بالا رفتن هورمون‌های آندروژنیک در مردان و زنان این غده چربی بزرگ می‌شود که امری طبیعی است.

*جوش‌های سرسیاه زمینه ساز جوش‌های چرکی

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: این منافذ گاهی به دلیل چربی زیاد یا عوامل دیگر محیطی بسته می‌شود که منجر به ایجاد یکسری جوش‌های سرسیاه و یا سرسفید به نام کمدون (COMEDON) می‌شود.

*میکروب‌های سطح پوست در ایجاد جوش موثرند
 

بلیغی خاطرنشان کرد: میکروب‌هایی که در سطح پوست هم وجود دارند در ایجاد جوش بی‌تأثیر نیستند و در نتیجه کمدون‌‌ها زمینه‌ساز جوش‌های چرکی و عمیق‌ترند. این پدیده معمولا برای همه جوان‌ها رخ می‌دهد و فردی نیست که حداقل یکی دو تا جوش روی صورتش پدیدار نشده باشد.

*ژنتیک عاملی در بروز جوش‌های دوران جوانی
 
این جراح پوست، ژنتیک را در میزان کم یا زیاد بودن جوش صورت مؤثر دانست و گفت: اگر پدر یا مادر در جوانی جوش زیادی در سطح پوستشان داشته باشند حتما این امر بر روی فرزندانشان هم تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha