سلامت نیوز: معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تولید مواد مخدر و مواد صنعتی سونامی مرگبار جامعه بشری محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ طاها طاهری در کنگره کشف و آنالیز مواد مخدر گفت: کسب اطلاعات تولیدی از آنالیز مواد مخدر در زمره اطلاعات استراتژیک قرار می‌گیرد.

وی گفت: اطلاعات استراتژیک قدرت پیش‌بینی‌ کنندگی و اشراف اطلاعاتی را نسبت به جرایم سازمان‌یافته بالا می‌برد.

وی اظهار داشت: آنالیز مواد مخدر در برآورد صحیح و درست از تهدیدات نقش موثری داشته و می‌تواند در مبارزه فراگیر و قاطع با پدیده مواد مخدر، شناسایی و تعقیب شبکه‌های تولید، توزیع و ساماندهی کردن اقدامات کنترلی و ایجاد تمرکز اطلاعاتی نقش مهمی را در حوزه مواد مخدر برعهده بگیرد.

طاهری با اشاره به اینکه گام‌نهادن در مبارزه علمی با پدیده مواد مخدر با تکیه بر دانش روز دنیا میسر است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی می‌تواند مشکلات بسیاری را از پیش‌روی مبارزه با مواد مخدر بردارد. اگر از این ظرفیت استفاده نشود مشکلات روی یکدیگر انباشته شده و شکست و ناکامی تنها ثمره تلاش کشورها خواهد شد.

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اطلاعات تولید شده از آنالیز مواد مخدر از جمله اطلاعات استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شوند که این اطلاعات از رهگذر بهره‌گیری از مطالعات کاربردی و توسعه‌ایی ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: نبود آنالیز مواد مخدر در سنوات گذشته ناکامی‌های فراوانی را در برابر عملیات‌های پلیسی در ایران ایجاد می‌کرد. که اینک با بهره‌گیری از این روش و به عنوان ابزار نیرومند و سلاحی مؤثر توفیقات بسیاری را برای یگانه‌های مبارزه‌ایی پلیس ایجاد کرده است.

طاهری گفت: تحلیل اطلاعات موادمخدر در سرعت و دقت و به موقع عمل کردن پلیس نقش بسیار مؤثری دارد.

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به درآمدهای جهانی صادرات مواد افیونی گفت: حدود 435 میلیارد دلار درآمد حاصل از این تجارت غیرقانونی در سطح جهان بوده است.

وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر در حدود دو برابر میزان درآمد و عوائد حاصل از جرایم سازمان یافته است. که این رقم در کشور انگلیس سه برابر است.

طاهری اظهار داشت: درآمد 650 میلیارد دلاری سالانه و یا 870 میلیارد دلاری سالانه مرتبط با مواد مخدر معادل 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی جهان است.

معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: توجه و تفسیر و بازنگری در رفتار مقابله‌ایی با پدیده مواد مخدر باید دو چندان شود.

وی با اشاره به فرآیند متنوع، پیچیده و گسترده مواد محرک و آنفی‌تامین‌ها گفت: اگر در ۹ ماهه گذشته در طول هر شبانه‌روز یک تن کشفیات پلیس و نهادهای امنیتی در زمینه این مواد مخدر باشد یقیناً مازادی از این مواد وجود دارند که در جامعه مصرف می‌شوند.

وی بیان داشت: تأثیر مواد مخدر و اقتصاد ایران و آثار زیانبار هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آن ناشی از عدم بهره‌گیری از روش‌های علمی در مبارزه است.

وی اظهار داشت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی توطئه شوم بین‌المللی تجارت مواد مخدر شده است و مواد مخدر به صورت سازمان‌یافته در افغانستان در سایه حمایت ائتلاف قدرت‌های بزرگ تولید، برداشت و صادر می‌شود ناشی از عدم بهره‌گیری از آنالیز‌های صحیح است لذا ضروری است پدیده تو در توی مبارزه با مواد مخدر با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کشت و تولید مواد مخدر و تولید مواد مخدر صنعتی مشکل و مسئله جهانی است که می‌توان از آن به عنوان سونامی مرگ‌بار جامعه بشری و تهدیدی برای قتل‌عام مردم نام برد.

طاهری بیان داشت: کنترل فرایند ترانزیت، اشرافیت داشتن و شناخت از شیوه‌های تولید، مدل‌های انتقال و جاسازی، شناخت مسیرهای قاچاق، شناخت انواع جامعه مصرف و کشورهای هدف، یافتن منشأ تولید و مسیر عرضه تا مصرف‌کننده از جمله اثرات توجه به آنالیز مواد مخدر است.

وی گفت: اتخاذ استراتژی متوازن مبتنی بر مقابله با عرضه به شکل فنی و حرفه‌ای باعث کاهش تقاضا و کنترل پدیده نامیمون مواد مخدر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha