سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان این اینكه آغوش مادر در درمان نوزادان نارس معجزه می‌كند، گفت:این روش بعد از 25 سال تحقیق به عنوان یك روش مراقبت از نوزادان نارس معرفی شده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی مشهد، دكتر اشرف محمد زاده افزود: روابط عاطفی حاصل از ارتباط پوست به پوست مهم‌ترین بخش درمان نوزادان نارس در روش آغوشانه مادر است.

وی با بیان اینكه ماهانه بین 80 تا 100 نوزاد نارس در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) بستری می‌شوند، اظهار داشت: بهترین جا برای رشد نوزاد رحم‌ مادر است و نوزادی كه زودتر به دنیا می آید مثلا دو ماه كمتر در رحم می‌ماند بهترین مكان برای چنین نوزادی، آغوش مادر است.

محمدزاده ،كاهش عفونت و بهتر شدن روند شیردهی را از دیگر مزایای روش آغوشانه مادر دانست و گفت : این موضوع در نتیجه از لحاظ اقتصادی برای خانواده و بیمارستان به صرفه‌تر بوده است.

وی با اشاره به دو مقاله منتشر شده حاصل از نتایج این روش در بیمارستان امام رضا(ع) به زبان لاتین در نشریات بین المللی، تصریح كرد: در این روش نوزاد باید در بغل مادر باشد تا با پوست مادر در تماس باشد مرتبا از شیر مادر تغذیه كند تا آن ارتباط عاطفی بین مادر و بچه برقرار شود .

رئیس مركز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت:این روش تنها منحصر به دوران نوزادی نمی‌شود، در مقالاتی نوشته شده كه اگر مادر، كودكان خود را در سنین بالاتر روزی هشت دقیقه محكم در بغل بگیرد و یا ببوسند، موجب می شود كودك از محدودیت‌های شغلی و عوارض‌ اجتماعی مصون بماند همانگونه كه ائمه نیز پدر و مادران را به جهت بوسیدن فرزندان توصیه می‌كنند.

محمدزاده با اشاره به اینكه از سال 1385 این روش در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان امام رضا(ع) راه اندازی شده ، افزود: در این پنج سال برای ترویج این برنامه در سراسر كشور كارگاه های سراسری برای تمامی استاتید در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شده است .

وی یادآور شد:امسال نیز دو كارگاه آموزشی برای اساتید متخصص نوزادان در دانشگاه‌های شرق و شمال شرق كشور برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha