سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مواد بکار رفته در محصولات آرایشی قاچاق و غیرمجاز و یا شیوه های نامناسب ساخت آنها ضایعات مختلفی مانند بیماری‌های پوست و مو، بیماری‌های مختلف کلیوی، کبدی، اعصاب، عفونت و حتی حساسیت‌ها و آلرژی‌های متعدد پوستی و تنفسی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هاشم منتصری اظهار داشت: بسیاری از مردم داروها را در مدت کوتاهی در هنگام بیماری مصرف می‌کنند اما مواد آرایشی و بهداشتی هر روز به تناسب روی پوست، چشم، مو و یا ناخن قرار می گیرد که این استمرار در مصرف می‌تواند در صورت ناسالم بودن مواد مصرفی مشکلاتی را پدید آورد.

وی افزود: مواد رنگی به کار رفته در محصولات آرایشی رنگی خصوصا مواد اولیه حاوی سرب و فلزات سنگین و یا بکارگیری شرایط و شیوه های ساخت، حمل و نقل و انبار داری و عرضه نامناسب، موجب زیان‌ها زیادی از جمله ایجاد ضایعات پوستی و مو، بیماری‌های مختلف کلیوی، کبدی، اعصاب، عفونت و حتی حساسیت‌ها و آلرژی‌های متعدد پوستی و تنفسی در کودکان و بالغین شود.

منتصری خاطرنشان کرد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را نیز مانند داروها از داروخانه یا نمایندگی‌های مجاز توزیع این فرآورده‌ها که تحت کنترل و نظارت وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط هستند، تهیه کنند.

وی گفت: در مراکز مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی تمام کالاها باید دارای مجوز تولید و بهره برداری و یا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: تاریخ تولید، تاریخ انقضای معتبر، نشانی تولید کننده و یا نام شرکت توزیع کننده، شماره پروانه ساخت و سری ساخت برای فرآورده‌های آرایشی تولیدی ایران باید برروی برچسب اصلی نوشته شده و همچنین در مورد فرآورده های خارجی این اطلاعات به صورت برچسب فارسی برای تمامی فرآورده های خارجی، بر روی بسته بندی اصلی فرآورده های آرایشی و بهداشتی مجاز قابل مشاهده باشد.

وی افزود: توجه نکردن به این موارد در هنگام خرید و مصرف مواد آرایشی و بهداشتی می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد و گزارشات متعدد، مبنی بر بستری شدن و یا تحت درمان قرار گرفتن افراد به‌واسطه مصرف فرآورده های آرایشی بی کیفیت و غیرسالم و قاچاق در مراکز درمانی و بخش‌های پوست و چشم مؤید این موضوع است.
 
منتصری تصریح کرد: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از شهروندان مواد آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از مراکز غیر مجاز عرضه مواد آرایشی و بهداشتی، مانند دست فروش‌ها و یا به صورت اینترنتی و تلفنی و یا تحت تاثیر تبلیغات اغراق آمیز ماهواره‌ها و یا ارزانی قیمت و فشارهای فروشندگان تهیه می کنند که به این گروه در مورد خطر جدی این محصولات هشدار داده می‌شود.

وی گفت: امروزه به علت وجود متقاضی و خریدار ناآگاه به مسائل سلامت در دنیا، افراد سودجو فرآورده‌های بی‌کیفیت، ناسالم و تاریخ گذشته را در کارگاه های زیر زمینی و در بسته بندی‌های مختلف و حتی با برچسب‌های جعلی شرکت های معتبر داخلی و خارجی تهیه و با استفاده از تبلیغات غیر قابل کنترل در اینترنت و ماهواره ها و حتی تلفن و پیامک آنها را تبلیغ و با بکارگیری مراکز و سیستم قاچاق آنها را در بازارهای مصرف جهانی توزیع و از طریق دست فروشان و بازارهای غیر مجاز و پیک در میان متقاضیان توزیع می کنند.

عضو هیئت علمی گروه کنترل کیفیت دانشکده داروسازی و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سوال که راه حل پیشنهادی در بر خورد با معضل وجود فرآورده های تقلبی و قاچاق آرایشی و بهداشتی در جامعه چیست، گفت: امروزه این مسئله یکی از دغدغه های مسئولان سلامت کشورها در جهان شده است. تا وقتی که بازار مصرف و خریدار برای اینگونه فرآورده ها وجود داشته باشد، افراد سودجو به تولید، تبلیغ، توزیع و عرضه آنها در محل ها و با امکانات جدید ادامه می دهند و کنترل کامل آنها با شیوه های معمول و قوانین و امکانات موجود مشکل است.

وی افزود: متخصصان و کارشناسان معتقدند اقدامات جدی کلیه سازمانهای مرتبط در تامین کالاهای سالم آرایشی و بهداشتی و نظارت بر بازار مصرف آنها و برخورد جدی با متخلفین ضروری است ولی موثرترین راه در تامین و حفظ امنیت سلامت در جامعه آموزش و اطلاع رسانی به مردم در مورد معیارهای کالای آرایشی بهداشتی سالم و خطرات و عواقب مصرف کالاهای قاچاق و ناسالم و افزایش مشارکت مردمی در امر مبارزه با موارد مخل سلامت و خودداری از خرید و مصرف این فراورده‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha