سلامت نیوز: كاشان- یك متخصص بیماریهای زنان و زایمان، ترس بی دلیل مادران را علت افزایش عمل جراحی سزارین دانست.

دكتر زهرا واحدپور درگفت وگو با ایرنا در كاشان اظهارداشت: در برخی از زایمان ها بدلایل علمی و پزشكی، پزشكان مجبور به انجام اعمال سزارین هستند.

وی افزود: اما در زمان حاضر بیش از نیمی از مادران باردار در مراجعه به متخصصان زنان و زایمان بدون دلیل و مشكلات خاص، از پزشك معالج خود خواستار انجام عمل سزارین می شوند.

این متخصص زنان و زایمان، دلیل اصلی این مساله را ناشی از ترس مادران از درد زایمان دانست و تاكیدكرد: عوارض و درد پس از عمل سزارین شدیدتر از زایمان طبیعی است؛ اما مادران باردار بدلیل كم اطلاعی از عوارض سزارین، ترجیح می دهند درد زمان زایمان را تحمل نكنند.

دكتر واحدپور تصریح كرد:بسیاری از مشكلات در این زمینه با فرهنگ سازی در میان مادران باردار قابل حل است كه برگزاری كلاس های آمادگی زایمان از آن جمله است.

وی گفت: وجود امكانات زایمان بدون درد در بیمارستانها نیز از عواملی است كه مادران باردار را به انجام زایمان های طبیعی سوق داده و استرس آنها را كاهش می دهد.

این پزشك متخصص با اشاره به بار حقوقی مشكلات احتمالی ناشی از زایمان طبیعی برای پزشكان تاكیدكرد: برخی از پزشكان نیز در بسیاری از موارد اعمال سزارین را بر زایمان های طبیعی ترجیح می دهند.

دكتر واحدپور تصریح كرد: در مواردی كه كودكان پس از زایمان طبیعی دچار مشكلاتی شوند، تمام مسوولیت آن بر عهده پزشكان است كه همین مساله موجب می شود متخصصان زنان و زایمان در صورت درخواست بیماران برای عمل سزارین، براحتی به اینكار تن بدهند.

وی افزود: فرهنگ گسترش زایمان طبیعی بایستی در میان مادران باردار و پزشكان نهادینه شود؛ چرا كه عوارض ناشی از سزارین، ممكن است تا سالها مادران و كودكان را تهدید كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha