سلامت نیوز: یک ارولوژیست گفت: مبتلایان به عفونت ادراری از مصرف غذاهای ادویه دار پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر معین، متخصص اورولوژی گفت: عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها در انسان است. این عفونت در تمام سنین و در زن و مرد دیده می شود و به طور کلی در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است.

وی گفت: عفونت ادراری بجز در یک سال اول زندگی، در پسرها بیشتر است و در بقیه سنین، در خانم ها شایع تر از آقایان است.

دکتر معین افزود: منشا عفونت ادراری از میکروب ها و ارگانیسم هایی است که در داخل روده وجود دارد که به طرق مختلفی به سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه و حالب راه پیدا می
کند و در خانم ها به دلیل نزدیک بودن قسمت خروجی ادرار به ناحیه مقعد باعث می شود احتمال ابتلا به آن بیشتر باشد.

این متخصص اورولوژی با بیان اینكه علائم این بیماری با توجه به سن فرد و به شدت بیماری و بیماری های زمینه ای همراه آن متفاوت است، گفت: بطور کلی یک سری علائم موضعی مربوط به دستگاه ادراری مانند سوزش ادرار، تکرر ادرار و درد در ناحیه مثانه یا کلیه وجود دارد و گاه ممکن است همراه با خونریزی ادراری باشد.

وی ادامه داد: علائم کلی این بیماری مانند درد، تب و تهوع و استفراغ نشان دهنده وارد شدن عفونت در دستگاه گوارش خون است که بیشتر در مورد عفونت های کلیه در مردان و زنان و عفونت پروستات در مردان است.

دکتر معین اظهار داشت: باتوجه به شیوع بیماری، موارد بد خیم آن کم دیده می شود ولی در بعضی از افراد و در شرایط خاص می تواند حالت بدخیم پیدا کند به عنوان مثال وارد شدن عفونت در خون می تواند علائم عفونت سیستمیک و شوک عفونی ایجاد کند و این مشکل در افرادی که بیماری دیابت و یا ضایعه نخاعی دارند و یا به دلایل مادرزادی، انسدادی در سیستم ادراریشان وجود دارد مستعدترند که بیماری علائم شدیدتر و وسیع تری پیدا کند.

وی افزود: در بقیه موارد معمولا این بیماری خوش خیم است و با درمان به موقع مشکل دائمی و یا عارضه جدی برای شخص ایجاد نمی کند.

وی در خصوص درمان بیماری نیز توصیه كرد: برای درمان بهتر است به پزشک مراجعه شود تا بررسی شود چرا كه در بعضی از موارد علائم مربوط به بیماری، دیگر قسمتهای دستگاه ادراری است و راه تشخیص قطعی آن از طریق آزمایش است.

دکتر معین در خصوص درمان های خانگی نیز گفت: درمان های خانگی در بعضی از موارد بر روی علائم بیماری تاثیر می گذارد به طوری که توصیه می شود فرد مبتلا مایعات زیاد مصرف کند و از مصرف غذاهای ادویه دار و محرک پرهیز کند تا التهاب کمتری ایجاد شود.

وی متذکر شد: در عفونت مثانه که در خانم ها شایع تر است، اگر درمان دارویی انجام نگیرد بعد از چند روز بهبود پیدا می کند ولی شانس عود و تکرار آن زیاد است.

این متخصص اورولوژی توصیه کرد: عفونت ها باید جدی گرفته شوند و برای درمان آنها اقدام شود بخصوص در زمان حاملگی تا برای جنین عوارضی ایجاد نشود.

وی یادآور شد: کودکانی که به برگشت ادرار از مثانه به کلیه مبتلا هستند، باید برای درمان آنها سریعا به پزشک مراجعه شود چرا كه آسیب های دائمی و جدی به کلیه ها وارد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha