زنگ خطر طلاق چند سالی است كه در كشور به صدا در آمده؛ آخرین آمار طلاق در كشور حاكی از آن است كه از هر 6 ازدواج در كشور یك مورد به طلاق منتهی می‌شود، اما این آمار در كلانشهرها یك طلاق از هر 3 ازدواج را شامل می‌شود.

سلامت نیوز : زنگ خطر طلاق چند سالی است كه در كشور به صدا در آمده؛ آخرین آمار طلاق در كشور حاكی از آن است كه از هر 6 ازدواج در كشور یك مورد به طلاق منتهی می‌شود، اما این آمار در كلانشهرها یك طلاق از هر 3 ازدواج را شامل می‌شود. به گفته كارشناسان افزایش طلاق در كلانشهرها ناشی از توسعه یافتگی است و در روستاها ناشی از تسریع فرآیند توسعه، استفاده از تكنولوژی‌های جدید مثل ماهواره و نقل و انتقال فرهنگ هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روز نامه تهران امروز اگر چه راهكارهای زیادی تاكنون برای كاهش طلاق ارائه شده اما افزایش طلاق‌های ثبت شده به حدی است كه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور از آموزش و مشاوره پیش از ازدواج به عنوان راهكاری برای كاهش نرخ طلاق نام می‌برد. به عقیده علی محمد زنگانه مشاوره و آموزش پیش از ازدواج بسیار مهم است و مشاوران و روحانیون باید آموزش‌های لازم را در این باره دریافت كنند تا بتوانند با مشاوره درست نرخ طلاق را كاهش دهند.

فعالیت مراكز مداخله در بحران از دیگر موضوعاتی است كه زنگانه به عنوان راهكاری برای كاهش طلاق عنوان كرده و می‌گوید: در حال حاضر 148 مركز مداخله در بحران در كشور مشغول فعالیت هستند كه در شش ماهه نخست امسال 32 هزار مورد تقاضای طلاق را پذیرش كرده‌اند و با انجام خدمات مشاوره موفق به كاهش 40 درصدی آمار طلاق شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت این مراكز در دادگاه‌ها، به صورت مستقل و در مراكز مداخله در بحران سازمان بهزیستی گفت: انتظار می‌رود تعداد این مراكز در دادگاه‌ها افزایش یابد.

زنگانه با تاكید بر نقش مشاوران در دبیرستان‌ها برای آموزش‌های پیش از ازدواج نیز گفت: لازم است، آموزش‌های اخلاقی و ارزش‌های اسلامی در دبیرستان‌ها ترویج شود.



طرحی كه به مدارس نمی‌رود

زنگانه در حالی مسئله آموزش‌های پیش از ازدواج در دبیرستان‌ها را مطرح می‌كند كه به نظر می‌رسد آموزش و پرورش نظر خوبی نسبت به طرح این مسائل در مدارس نداشته باشد. سابقه این وزارتخانه به خوبی موید این مطلب است كه آموزش و پرورش در مسائلی چون مبارزه با اعتیاد، آشنایی دانش‌آموزان با بیماری‌هایی چون ایدز و نحوه مبتلا نشدن كاملا محتاطانه عمل می‌كند. مسئولان آموزش و پرورش فقط برای این كه متهم به كم كاری نشوند جزواتی را در اختیار مدیران مدارس قرار داده‌اند و در طول سال نیزمناطق آموزش و پرورش برای 2 تا 3 بار برای تعدادی از معلمان (2 معلم از هر مدرسه) كلاس‌های آموزشی مبارزه با ایدز و اعتیاد را برگزار می‌كند به این نیت كه این معلمان مسائل آموزش دیده شده را سر كلاس‌ها برای دانش‌آموزان مطرح كنند غافل از این كه حجم كتاب‌های درسی به حدی است كه معلمان حاضر نمی‌شوند مسائلی غیر از كتاب‌های آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و عنوان كردن مواردی چون مبارزه با اعتیاد و ایدز جزو بی‌اهمیت‌ترین مسائل برای معلمان است.

با این حال به نظر می‌رسد توصیه زنگانه برای اجرای آموزش‌های پیش از ازدواج در دبیرستان‌ها نیز به سرنوشت این دو مسئله ختم شود و هیچ حاصلی برای دانش‌آموزان نداشته باشد.

این در حالی است كه وزیر آموزش و پرورش اسفند ماه سال گذشته تعداد دانش‌آموزان مبتلا به ایدز را 200 نفر عنوان كرد و گفت:‌ از سال آینده آموزش پیشگیری از ایدز در مقاطع دبستان و راهنمایی انجام خواهد شد.

كاهش طلاق با كمك همسریابی دولتی!

ایجاد مراكز همسر یابی از نكات دیگری است كه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور به آن اشاره كرده و می‌گوید: مراكز همسریابی با رعایت هنجارهای اعتقادی و زمینه‌های اجتماعی در كشور باید ایجاد شوند و به سمت همسریابی درست گام برداشته و هدایت شوند.

مراكزی كه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور از آنها نام می‌برد وجهه خوبی در بین شهروندان ندارند و نمی‌توان امیدوار بود كه با دخالت دولت در موضوع ازدواج میزان طلاق در جامعه كم شود.

عملكرد نامناسب مراكز همسر یابی غیر دولتی در سال‌های اخیر كه باعث وجود مشكلات فراوانی در جامعه شده باعث شد تا دید خوبی نسبت به این مراكز وجود نداشته باشد چرا كه با ساختارهای فرهنگی اجتماعی جامعه به هیچ عنوان سازگار نیستند.



جوانان مجرد از مراكز همسر یابی استفاده نكنند

دكتر غلامرضا استیفا، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به سنت‌های خانوادگی ایرانیان در خصوص ازدواج می‌گوید:‌همسر گزینی از طریق مراكز همسر یابی هیچ‌گاه مورد تایید خانواده‌های ایرانی نیست و خانواده‌ها در برابر این مراكز موضع گیری می‌كنند. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تهران امروز تصریح می‌كند: افرادی كه در سن میانسالی یا مطلقه هستند می‌توانند از این مراكز استفاده كنند اما مطمئنا استفاده از این مراكز برای جوانان مجرد صورت خوشی ندارد.

امان الله قرایی مقدم، نیز از تجربه ناموفق این مراكز نام برده و به تهران امروز می‌گوید: با توجه به تجربه ناموفق مراكز همسرگزینی و پلمب كردن این مراكز، ایجاد مراكز رسمی ازدواج دور باطل است.

وی تصریح می‌كند: این مراكز طلاق، فساد و خودكشی را در جامعه زیاد می‌كنند و زنان و مردانی كه از طریق این مراكز با هم آشنا شده‌اند خانواده موفقی نخواهند داشت و در ازدواج به مشكل بر می‌خورند.

قرایی مقدم با اشاره به فعالیت ناموفق 30 ساله این مراكز در كشور می‌گوید: سابقه خوبی در انتظار مراكز دولتی همسر گزینی نیز نخواهد بود و جامعه نیز از این مراكز چه به صورت رسمی باشند چه غیر رسمی استقبال نخواهد كرد، چرا كه تجربه نشان داده این مراكز نتوانسته‌اند حتی 10نفر را برای ازدواج موفق جذب كنند. وی با اشاره به آمار بالای طلاق در بین كسانی كه در این مراكز ازدواج كرده‌اند،‌می گوید:‌90‌درصد ازدواج‌هایی كه در این مراكز انجام گرفته منجر به طلاق شده چرا که اینگونه ازدواج‌ها مبنای عقلانی ندارد. به عقیده قرایی مقدم، دختران و پسرانی که از طریق سایت‌ها و مراکز همسر یابی با یکدیگر آشنا می شوند، هیچ گونه شناختی از گذشته یکدیگر نداشته و عدم آشنایی درست و صحیح دختر و پسر به هنگام ازدواج از یكدیگر سبب بروز مشكلات فراوانی در زندگی خانوادگی پس از ازدواج می شود. به عقیده وی در اینگونه ازدواج‌ها معمولا ابعاد ناشناخته زندگی افراد پنهان و مخفی می‌ماند و اینگونه موارد باعث افزایش مشكلات در طول زندگی و در نهایت طلاق می‌شود.



ستاد پیشگیری از طلاق


رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز با اعلام تشکیل ستادی برای پیشگیری ازطلاق می‌گوید: نهادهای مختلف به وظیفه خود در زمینه آموزش نقش‌های اجتماعی و پیشگیری از طلاق عمل نکرده‌اند.

مریم مجتهدزاده با بیان اینکه طلاق به یکباره اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: در ستاد پیشگیری از طلاق وظایفی برای دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ثبت احوال، قوه قضائیه، صدا و سیما و غیره در قالب یک تقسیم کار ملی برای تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق تعریف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha