بدون تردید سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه همواره جایگاهی حساس و البته حیاتی در جامعه داشته است و بر اساس همین حساسیت، نقش فعالان عرصه سلامت به خصوص پزشکان در راستای تامین نیازهای اساسی این حوزه، از سایر فعالان و اعضای آن پررنگ‌تر است.

سلامت نیوز : «ختنه، اطفال، زیبایی، تغذیه، گوش، حلق و بینی» که در تابلوی یک پزشک عمومی دیده شده تخلفی است که تنها موجب سلب اعتماد بیماران خواهد شد.
به گزارش قانون بدون تردید سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه همواره جایگاهی حساس و البته حیاتی در جامعه داشته است و بر اساس همین حساسیت، نقش فعالان عرصه سلامت به خصوص پزشکان در راستای تامین نیازهای اساسی این حوزه، از سایر فعالان و اعضای آن پررنگ‌تر است.
پزشکان علاوه بر حضور در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی معمولاً در مطب‌های شخصی نیز به مداوای بیماران می‌پردازند. اما سازوکار ارائه خدمات پزشکی توسط آن‌ها تابع قوانین و مقرراتی است که اجرای بی‌کم‌و‌کاست آن‌ها به نوعی تضمین بهبود کیفیت این خدمات خواهد بود. برمبنای فصل دوم قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی استانداردها و ضوابطی برای مطب‌ها و کلینیک‌های شخصی در زمینه امکانات و محیط فیزیکی، تابلوها، و... بیان شده که کلیه پزشکان ملزم به تبعیت از آن‌ها می‌باشند. یکی از این موارد که در این قانون به آن تاکید شده؛ استانداردی است که برای تابلو مطب‌های پزشکان تنظیم شده تا با اجرای آن بیماران بتوانند به‌راحتی پزشک موردنیاز خود را از طریق آن‌ها شناسایی و به زمینه تخصصی او آگاه شوند. در این قانون درج عنوان مندرج در پروانه مطب، آرم سازمان نظام پزشکی و زمینه سفید و اندازه حداکثر 50 در70 سانتی‌متر از جمله استانداردهای اجباری تابلو مطب پزشکان ذکر شده است.
اما اعمال سلیقه‌های شخصی و عدم رعایت استانداردهای ساختاری، شکلی و از همه مهم‌تر ضوابط مصوب در مورد محتوای تابلو‌ها مشکلاتی را برای شهروندان و حتی سایر پزشکان به‌ وجود آورده است که می‌توان گفت در برخی موارد عدم وجود نظارت بر این تخلفات موجب برخی سوء‌استفاده‌ها از سوی معدودی از پزشکان نیز خواهد شد.

پزشکان عمومی و تابلوهای سرشار از تخصص
بر اساس آمار پزشکان عمومی بیش از 75 درصد جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، آنان دیده‌بان و خط اول جبهه سلامت هستند و از خودگذشتگی این گروه از پزشکان در معالجه بیماران در مناطق روستایی و دورافتاده در قالب طرح‌هایی چون پزشک خانواده نشان از اهمیت این دسته از پزشکان در روند نظام درمان و سلامت جامعه دارد، اما متاسفانه بیشترین گلایه‌مندی مردم و حتی پزشکان متخصص در زمینه عدم رعایت ضوابط تابلو مطب متوجه همین پزشکان عمومی است.
همانطور که ذکر شد درج عنوان مندرج در پروانه مطب (پزشک عمومی) از الزامات تابلویی است که باید بر سردر مطب نصب شود، ولی معمولاً پزشکان عمومی این قاعده را رعایت نمی‌کنند. عدم ذکر عنوان «پزشک عمومی» در تابلو موجب می‌شود بیمارانی که به‌ویژه در موارد اضطراری در پی یافتن پزشکی مناسب و البته مرتبط با بیماری خود هستند دچار انتخابی نادرست شوند.

از سوی دیگر قانون به پزشکان عمومی این اجازه را داده تا سه رشته همگن موردعلاقه خود را بدون ذکر عنوان تخصص در تابلو مطب قید نمایند؛ برای مثال در زیر نام آن‌ها قید شود: «پوست، مو و زیبایی» اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که پزشکان برای پوشش چندین زیرحوزه تخصصی و جذب مشتری بیشتر، رشته‌های غیرهمگن را در کنار هم در تابلوی مطب خود عنوان می‌کنند؛ «ختنه، اطفال، زیبایی، تغذیه، گوش، حلق و بینی» که در تابلوی یک پزشک عمومی دیده شده تخلفی است که تنها موجب سلب اعتماد بیماران خواهد شد.
عدم قید پزشک عمومی و ذکر چندین عنوان تخصصی مانند پوست، تغذیه، اطفال و داخلی در تابلو پزشکان عمومی بعضی اوقات باعث شده شهروندانی که اطلاعات کافی در این مزمینه ندارند، دچار اشتباه شده و به ذهنیت پزشک متخصص به این پزشکان مراجعه کنند.

یکی از زمینه‌هایی که این روزها به دلیل استقبال مردم؛ در تابلی اکثر پزشکان عمومی به چشم می‌خورد تغذیه و رژیم‌درمانی است. زینب احمدی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با قانون با اشاره به این موضوع می‌گوید: «باتوجه به استقبال مردم از رژیم‌های غذایی و درمانی تعدادی از پزشکان عمومی بدون قید عنوان پزشک عمومی، تغذیه، تناسب اندام و رژیم‌درمانی را در تابلوهای خود ذکر می‌کنند که باعث می‌شود برخی از شهروندان به عنوان متخصص تغذیه به آن‌ها مراجعه کنند. عدم رضایت مردم از رژیم‌های تجویزی این گونه پزشکان که معمولاً از روی برخی سی‌دی‌های آموزشی و بدون در نظر گرفتن شرایط مراجعه‌کنندگان کپی‌برداری شده است، باعث شده تا اعتماد برخی یبمارانی که من در مطبم با آن‌ها برخورد کرده‌ام نسبت به رژیم‌هایی که حتی متخصصان تغذیه هم تجویز می‌کنند از بین برود. بیماری می‌گفت وقتی رژیم پزشک کارایی ندارد، چگونه ممکن است رژیم شما که کارشناس تغذیه هستید مفید واقع شود! این در حالی است که یک کارشناس تغذیه تخصصش در این زمینه کاملا ارجح بر توصیه‌های یک پزشک عمومی است.»
و یا برای نمونه مشکلات بوجود‌آمده برای مراجعان درمان‌های تخصصی داندان‌پزشکی که معمولاً تمایزی بین دنداپزشک عمومی و متخصص نمی‌گذراند، ناشی از عدم ذکر عنوان دندانپزشک عمومی در تابلو مطب‌ها این پزشکان است که حتی اگر برای سلامت بیماران خطری ایجاد نکند موجب افزایش هزینه‌های درمان آن‌ها خواهد شد.

تبلیغات پزشکی ممنوع!

ذکر تخصص‌های غیرمربوط و بدون مجوز تنها محدود به تابلوهای پزشکان نمی‌شود؛ تبلیغات رنگارنگ پزشکان با عناوین و جمله‌های بدون پشتوانه علمی در مجلات و روزنامه‌ها و حتی فضای مجازی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این در حالی است که بر اساس آئین‌نامه سازمان نظام پزشکی تبلیغات برای فعالیت‌های پزشکی ممنوع است و پزشکان فقط در مورد افتتاح و یا تعطیلی مطب و یا مسافرت و بازگشت از مسافرت مجاز به درج آگهی در روزنامه و مجلات می‌باشند و حتی حق تبلیغات در دفترچه تلفن، سالنامه و نظایر آن را ندارند.
علاوه بر قانون ذکرشده معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی با این استدلال که پزشکی شغل نیست از معافیت تابلو پزشکان از پرداخت عوارض و رایزنی برای عدم احتساب آب‌بها و برق مطب پزشکان به قیمت تجاری خبر می‌دهد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که اگر پزشکی شغل نیست پس این تبلیغات متنوع برای جذب مردم به چه دلیل است؟
و نکته قابل توجه دیگر این‌که در تابلو برخی پزشکان برای بالا بردن اعتبار و ترغیب بیشتر بیماران، هیئت علمی بودن آن‌ها در دانشگاه‌ها درج می‌شود، در حالی‌که از نظر قانون، اعضای هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها نمی توانند مطب شخصی دایر کنند و بابت این محرومیت از مطب در حقوق آ‌ن‌ها مزایای ویژه‌ای برایشان درنظر گرفته شده است.
با توجه به مشکلاتی که عدم رعایت استانداردها و ضوابط محتوای تابلو مطب‌ها برای شهروندان به وجود آورده و از طرفی تاثیرات منفی رعابت نکردن استانداردهای شکلی و ظاهری تابلوه در زیباسازی مبلمان شهری؛ بهتر آن است که سازمان نظلم پزشکی و واحد نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی به جای آن‌که توپ ساماندهی تابلو پزشکان را به زمین یکدیگر بیندازند، با تشکیل کارگروهی مشترک، به اوضاع نابسامان این موضوع رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha