سلامت نیوز : هند روز جمعه 13 ژانویه یک سال پس از آخرین مورد جدید فلج اطفال در را به عنوان شاخصی عمده در این کشور که زمانی کانون این بیماری به شمار می‌رفت، اعلام کرد و به این ترتیب این امید به وجود آمده است که این بیماری در سراسر جهان ریشه کن شود.
به گزارش فرانسه هند در سال 1985 صد و پنجاه هزار مورد فلج اطفال را گزارش کرد، اما کارزار گسترده دولت با حمایت پول اهداکنندگان به کاهش شدید شمار عفونت‌ها انجامید- به طوری که در در 2010 موارد بیماری دورقمی شد و نهایتا در 12 ماه گذشته به صفر رسید.

هند تا همین اواخر نیمی از موارد فلج اطفال در جهان را به خود اختصاص می‌داد، یکی از چهار کشوری در جهان، به همراه افغانستان، پاکستان و نیجریه است که ویروس این بیماری بسیار واگیردار هنوز در آنها رسما بومی (آندمیک) محسوب می‌شود.

این اعلام با خوش‌بینی محتاطانه‌ای مقامات دهلی نو همراه بود که در همان زمان تاکید کردند تلاش‌های مداومی لازم است تا از شیوع دوباره بیماری در این کشور جلوگیری کند.

فلج اطفال- که عمدتا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند و ممکن است به مرگ، فلج و معلولیت در اندام‌ها بینجامد- به سرعت از طریق مرزها سرایت می‌کند. هند اغلب یکی از کشورهای صادرکننده ویروس فلج اطفال به کشورهای دیگر بوده است، اما همچنین در معرض عفونت دوباره از آن کشورها بوده است.

آخرین مورد جدید فلج اطفال در 13 ژانویه سال گذشته در یک کودک 18 ماهه در نزدیک کلکته، پایتخت ایالت بنگال غربی، رخ داد.

از آن به بعد، تلاش گسترده دیگری برای ایمن‌کردن کودکان هندی انجام شده است و 2.3 میلیون نفر واکسیناتور 900 میلیون دوز واکسن با رفتن به در خانه‌ها و اردوگاه‌های خاص تلقیح کردند.

این ماموران بهداشتی از زاغه‌ها و ایستگا‌های راه‌آهن، محل‌های ساخت و ساز و ایستگاه‌های اتوبوس، با استفاده از همه وسائل حمل و نقل برای رسیدن به دورافتادن بخش‌های یکی از پرجمعیت‌ترین و متنوع‌ترین و فقیرترین کشورهای جهان استفاده کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha