سلامت نیوز: معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با توجه به وضعیت هوای بسیاری از کلان شهرهای کشور و تشدید آلودگی هوای پایتخت در آستانه روز هوای پاک (29 دی)، امسال به جای برگزاری«جشنواره هوای پاک» بهتر است «سوگواره هوای پاک» برگزار کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شهرام جباری زادگان با بیان با تاکید بر این که کیفیت هوای تهران در 9 ماه ابتدایی سال 90 در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته در وضعیت «بسیار نامطلوب تری» قرار داشته، گفت: متاسفانه بی توجهی به کیفیت سوخت مصرفی به موازات بی توجهی به کیفیت خودروهای تولیدی به تشدید آلودگی هوا دامن زده است.

در این ارتباط رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی علت اصلی آلودگی هوا را خودروها دانست و اعلام کرد: اقدام برخی خودروسازان در حذف بعضی قطعات خودروها که آلودگی سوخت را کاهش می-دهد و استمرار استفاده از لنت ترمز حاوی آزبست، از عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا به شمار می آید.

حسینعلی شهریاری با اشاره به این که توجیه مسئولان برای اجرا نکردن قانون و هر گونه تخلف مشغول به کار بودن چند هزار کارگر در صنعت خودرو سازی است، افزود: همین تفکر باعث شده تا خودروهای بنجل با قیمت بالا به مردم فروخته شود و در نهایت دود آن به چشم مردم برود.

وی با ابراز تاسف نسبت به عدم نظارت جدی بر روی صنعت خودروسازی، اظهار کرد: متاسفانه برخی دستورات مسئولان برای عدم رعایت استاندارد از سوی خودروسازان مغایر با سلامت جامعه بوده و با سلامتی جان مردم سر و کار دارد.

شهریاری با بیان این که مجلس تا کنون چندین قانون در این زمینه تصویب کرده اما این قوانین اجرا نمی شود، تصریح کرد: در این میان بازار رقابتی برای خودروسازان وجود ندارد تا وضعیت اصلاح شود و اگر خودروی استاندارد هم تولید شود آن را به خارج صادر می کنند، چرا که سلامت مردم کشورمان برای این افراد اهمیتی ندارد.

وی با اعلام این که فرآورده های سوختی نیز به موضوع آلودگی هوا دامن زده، اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی تهران و صنایع آلاینده ای که در آن فعالیت می کنند، آلودگی هوای این کلان شهر را تشدید کرده و البته این موضوع تنها به پایتخت محدود نمی شود و در حال حاضر تمام کلان شهرهای کشور با آلودگی هوا درگیر هستند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس در پایان با تاکید بر این که اگر دولت به وظایف خود عمل می کرد به طور قطع آلودگی هوا تبدیل به یک معضل نمی-شد، گفت: این که گفته می شود آلودگی هوا تاثیری بر مرگ و میرها ندارد، اظهار نظر نادرستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha