عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که هم‌اکنون میزان معلق ماده آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی است، گفت: متأسفانه به‌علت بی‌توجهی دولت در موضوع مهار آلودگی هوای تهران هم‌اکنون سن ابتلا به بیماری سرطان پایین آمده است.

سلامت نیوز: محسنی‌بندپی به پایین آمدن سن ابتلا به سرطان به‌ علت استشمام آزبست اشاره کرد: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که هم‌اکنون میزان معلق ماده آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی است، گفت: متأسفانه به‌علت بی‌توجهی دولت در موضوع مهار آلودگی هوای تهران هم‌اکنون سن ابتلا به بیماری سرطان پایین آمده است.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به منع قانونی ماده سمی آزبست در محصولات صنعتی به‌ویژه لنت ترمز و کلاج خودرو، لوله آب و ایرانیت افزود: در تاریخ (یک آذرماه ۱۳۹۰)، مهلت شش ساله جایگزینی ماده آزبست به پایان رسید و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از هر گونه آزبست را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد، همچنین بنابراین مصوبه از تاریخ ( اول شهریور ۱۳۹۱)واردات آزبست سفید هم ممنوع اعلام شد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که دولت به‌ویژه صنایع داخلی از مهلت شش ساله خود برای جایگزینی ماده سمی آزبست استفاده نکرده‌اند، گفت: متأسفانه دولت نگاه عمیقی به سلامت مردم کشور ندارد.

بی‌برنامگی دولت در حذف آزبست از محصولات صنعتی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با اعلام این که دولت و سازمان‌های مربوطه در چند سال اخیر هیچ اقدام عملی برای کاهش آلودگی هوای کشور به‌ویژه تهران نکرده‌اند، افزود: با وجود این که ماده جایگزین ماده سمی آزبست پیدا شده، اما دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی این ماده ندارد.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس هشتم، با تأکید بر این که خطر سرطان‌زایی ماده سمی آزبست برای همه مسئولان و سازمان‌ها محرز شده است، گفت: این مواد در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند، با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند موجب بیماری‌های آزبستوسیس، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

هزینه ۴۰ میلیاردی تبلیغات آمریکا برای فروش آزبست به کشورهای جهان سوم

محسنی‌بندپی با اعلام این‌که بر اساس آزمایشات صورت گرفته بر هوای شهر تهران، میزان معلق ماده آزبست در هوای تهران حدود ۵۰ برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی است، یادآور شد: متأسفانه کشور آمریکا سالانه ۴۰ میلیارد دلار برای تبلیغ و فروش ماده آزبست هزینه می‌کند، این در حالی است که این کشور در چند سال اخیر استفاده از این ماده سمی را ممنوع کرده است.

عضو فراکسیون جمعیت و توسعه مجلس هشتم، با اعلام این که وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی از سونامی سرطان در کشور خبر داده است، تصریح کرد: متأسفانه به‌علت بی‌توجهی دولت در موضوع مهار آلودگی هوای تهران هم‌اکنون سن ابتلا به بیماری سرطان پایین آمده، از این‌رو باید در آینده نزدیک شاهد بحران بیماری سرطان در کشور به‌ویژه تهران باشیم.

رانت قوی کارخانجات خودروساز علت اصلی حذف نکرد ماده آزبست از محصولات

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس هشتم، با بیان این که هم‌اکنون ماده جایگزین ماده سمی آزبست پیدا شده است، توضیح داد: این ماده جدید از نظر قیمت و هزینه به‌طور حتم مقروم به صرفه‌تر از آزبست است، اما به‌علت رانت قوی کارخانجات به‌ویژه کارخانه خودروساز هنوز ماده جدید جایگزین نشده است.

رئیس فراکسیون سلامت مجلس هشتم، با تأکید بر این که دولت باید با کارخانه‌های صنعتی که از ماده سمی آزبست استفاده می‌کنند برخورد جدی و قاطع کند، افزود: تعطیلی چند کارخانه در کشور و پایتخت به‌طور حتم عوارض کمتری در قیاس با ابتلا بیشتر مردم تهران به سرطان دارد.

رئیس کمیته آموزشی و پژوهشی فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم، با بیان این که مجلس شورای اسلامی به‌طور حتم باید با صنایع متخلف  برخورد می‌کند، گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهوری یکی از ابزارهای مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان برای حل موضوع آزبست است.

الیاف پنبهٔ کوهی (آزبست) می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود، این ذرات نامریی که قطر آن‌ها کمتر از ۰٫۵ میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند، با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند موجب بیماری‌های آزبستوسیس(Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما  (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در ( دوم مرداد ۱۳۷۹)، مصرف پنبهٔ کوهی در ایران از ( یک مرداد ۱۳۸۶) ممنوع شده‌ است، در تبصره این مصوبه آمده ‌است که در صورتی که پس از ۴۴ سال محرز شود که برای تولید لوله‌های آزبست سیمانی از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی جایگزین مناسبی برای پنبهٔ کوهی یافت نشده ‌است، این تصمیم در مورد لوله‌های آزبست سیمانی قابل تجدید نظر خواهد بود.

در تاریخ (یک آذرماه ۱۳۹۰)، سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از هر گونه آزبست را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد، همچنین بنابراین مصوبه از تاریخ ( اول شهریور ۱۳۹۱ ) واردات آزبست سفید هم ممنوع اعلام شد، این تصمیم بر اساس جلسه مورخ ( ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ ) شورای عالی محیط زیست اعلام عمومی شده است.

در شرایطی که میزان استاندارد آزبست در هوا صفر و عددی که برای امریکا و اروپا ارائه شده پنج صد هزارم فیبر بر میلی‌لیتر است، در تهران این عدد به‌طور متوسط سه هزارم فیبر بر میلی ‌لیتر است و به عبارتی میزان آزبست هوای شهر تهران تا ۶۰ برابرشهرهای آمریکا و اروپا است.

سالانه یکصد میلیون نفر در جهان در مواجهه با آزبست قرار می‌گیرند که ۱۰۰ هزار نفراز آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند و در این میان حتی کارگرانی که با لباس‌های خود ذرات آزبست را به خانه‌هایشان می‌برند، اعضای خانواده به‌ویژه فرزندانشان را درمعرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از این ماده سمی قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha