سلامت نیوز: امروزه بیشتر پزشكان بر غیرعلمی بودن روش‌های «طب مكمل» در درمان بیما‏ری‏ها تاكید می‌كنند، اما واقعیت آن است كه بسیاری از مردم همچنان درمان دردها و بیماری‏های خود را در طب مكمل می‌جویند. نكته‏ ای كه نباید از آن غافل شد این است كه تعدادی از درمان‏های مكمل یا جایگزین، ممكن است در كار درمان استاندارد اختلال ایجاد كنند یا ممكن است وقتی به همراه درمان مرسوم استفاده می‌شوند، مضر باشند. بنابراین توصیه می‌شود بیمارانی كه در نظر دارند از طب مكمل و جایگزین استفاده كنند، با پزشك خود در این مورد گفت‌وگو كنند تا به روش معالجه صحیح دست پیدا كنند. آنچه در ادامه می‌خوانید پاسخ به برخی سوالات رایج درباره طب مكمل و نقش آن در درمان بیماری‏ها، به‏ویژه سرطان است.

طب مكمل و ویژگی خاص آن چیست؟ با توجه به اینكه طب مكمل بسیار متنوع است و بیش از 150 روش گوناگون در این شاخه از طب وجود دارد، اظهارنظر كارشناسی در این مورد به‏طور جامع مشكل است. ویژگی خوبی كه در بسیاری از انواع رشته‌های طب مكمل دیده می‌شود، كل‏نگری آنهاست یعنی اینكه به انسان به‏طور كلی می‏نگرد و درمان‏ها را نیز بر اساس همین دیدگاه مطرح می‌كند، ولی علم پزشكی به‏طور جزیی به بیماری‏ها می‏نگرد مثلا پوكی استخوان را تشخیص می‌دهد و آن را درمان می‌كند و كلیت وجود انسان را در نظر نمی‏گیرد.
ویژگی منفی طب مكمل چیست؟ موضوع مهمی كه در این زمینه لازم است اشاره شود این است كه در طب نوین برای مطرح كردن تاثیر یك روش درمانی، مثلا یك داروی شیمی‏درمانی قبل از عرضه آن دارو چندین مرحله طی می‌شود. ابتدا فرضیه‏ای مبنی بر سازوكار تاثیر این دارو در درمان بیماری مطرح می‌شود. سپس تاثیر دارو در آزمایشگاه بررسی می‌شود و پس از تایید اولیه، روی حیوانات آزمایشگاهی بررسی و در صورت تایید در بیماران مبتلای داوطلب، ابتدا در تعداد كم و سپس در تعداد زیاد مثلا در سه‌هزار نفر به كار گرفته می‌شود و بیماران در مدت طولانی مثلا 10‌سال پیگیری می‌شوند و تاثیر درمان در افرادی كه دارو گرفته‏اند با افرادی كه دارو نگرفته‏اند، مقایسه می‌شود و به عنوان مثال اعلام می‌شود كه این دارو در 80‌درصد بیماران باعث افزایش طول عمری حدود پنج‌سال می‌شود و 20درصد بیماران از این دارو سودی نمی‏برند. این یافته‌ها توسط سایر دانشمندان نیز مجددا بررسی خواهد شد و اگر این یافته‌ها تایید نشوند، از عرضه داروی مورد نظر جلوگیری به عمل می‏آید.

 این بررسی‌های جامع و كشف میزان تاثیر دارو به‏طور دقیق و با جزییات، به یافته‌های علمی ارزش می‌دهد و آنها را قابل‏ استناد می‌كند. عدم وجود بررسی‌های وسیع و بدون تعصب در هر علم تجربی از قابل استناد بودن و ارزش آن می‏كاهد. به نظر من استناد به اینكه یك دانشمند قدیمی فلان داروی گیاهی را برای درمان فلان بیماری توصیه كرده است، كافی نیست و اخلاق پزشكی حكم می‌كند كه ابتدا تاثیر آن دارو به‌روش ذكرشده در بالا بررسی شود و فقط در صورت تایید نهایی، استفاده از آن توصیه شود. آفتی كه طب مكمل را تهدید می‌كند عدم پژوهش‌های علمی جامع و تكیه كردن به تجربیات فردی است كه امیدوارم دست‏اندركاران این امر بیشتر به آن توجه كنند، همان‌طور كه شواهد زیادی نیز در این زمینه دیده می‌شود.
چه كسانی می‌توانند این نوع درمان‏ها را به كار بگیرند؟ رشته داخلی در علم پزشكی نوین مادر طب است و به نظر من متخصصان داخلی با احاطه‏ای كه بر علم پزشكی نوین دارند، بهترین انتخاب برای به‏كارگیری طب مكمل و پژوهش در آن هستند.
آیا طب مكمل در درمان سرطان تاثیر دارد؟ بعضی از شاخه‌های طب مكمل توصیه‌های بسیار خوبی در مورد نحوه تغذیه یا میزان فعالیت بدنی دارند و همان‌طور كه ذكر شد ناشی از كل‏نگری آنهاست و به‏كارگیری طولانی‏مدت این توصیه‌ها در سلامت عمومی بدن و به‏طور غیرمستقیم در جلوگیری از سرطان مفید است، ولی در درمان فردی كه به سرطان مبتلا شده است، تاثیری ندارد و در حال حاضر درمان استاندارد این گروه از بیماری‏ها، استفاده از توصیه‌های موجود در طب نوین است.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha