برخی پزشکان طی ماه‌های اخیر از سونامی سرطان در ایران خبر داده بودند که بخشی از آن به‌علت افزایش آلودگی هوا و بخش دیگری مرتبط با افزایش مصرف غذاهای آماده در کشور است.

سلامت نیوز: محققان به مستندات تازه‌ای در مورد سرطان‌زا بودن فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس دست یافتند.

 همزمان متخصصان ایرانی از بالا رفتن آمار سرطان در کشور به‌دلیل شیوع استفاده از فست‌فودها خبر می‌دهند. برخی از پزشکان نیز طی ماه‌های اخیر از سونامی سرطان در ایران خبر داده بودند که بخشی از آن به‌علت افزایش آلودگی هوا و بخش دیگری مرتبط با افزایش مصرف غذاهای آماده در کشور است.

پژوهشگران سوئدی می‌گویند، خوردن گوشت پردازش شده، مانند سوسیس و گوشت نمک‌سود خوک (بیکن)، سرطان‌زاست. تحقیقات جدید نشان می‌دهد، خوردن یک سوسیس و دو تکه گوشت خوک نمک‌سود، ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده را نسبت به کسانی که گوشت پردازش شده نمی‌خورند، 19 درصد افزایش می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان داده خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان‌هاست 20 درصد افزایش می‌دهد.در همین حال یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در ایران گفت: شیوع روزافزون استفاده از غذاهای آماده یا فست‌فود موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان در کشور شده است. فاطمه ورشویی افزود: جهش‌هایی که در مجموعه اطلاعات ژنتیک سلول است، منجر به تغییرات بدخیمی در سلول‌ها می‌شود و این تغییرات ممکن است تحت‌تأثیر عوامل محیطی ایجاد شود. وی اظهار داشت: یکی از عوامل محیطی مهم رژیم غذایی است که می‌تواند احتمال جهش را در مجموعه اطلاعات ژنتیک سلول افزایش دهند. ورشویی با بیان اینکه شیوع روزافزون استفاده از غذاهای آماده یا فست‌فود از نظر تاثیر آن بر افزایش سرطان جای نگرانی است خاطرنشان کرد: استفاده کمتر از رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف رژیم غذایی حاوی میزان مناسب الیاف گیاهی یا فیبر، کاهش مصرف سبزی‌های سالم، افزایش مصرف چربی و کربوهیدرات به خاطر مصرف غذاهای آماده و در کنار آن کمتر شدن فعالیت فیزیکی از جمله عوامل خطر ساز ابتلای به سرطان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه مصرف چربی زیاد و مصرف اندک الیاف گیاهی باعث افزایش سطح استروژن در زنان شده و همراه با افزایش خطر سرطان سینه است، ادامه داد: چربی‌های بالا در برخی از غذاهای آماده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، آندومتر (رحم) و تخمدان را نیز افزایش می‌دهد.ورشویی با بیان اینکه مصرف زیاد گوشت قرمز، سرخ کردن یا کبابی کردن خطر ابتلا به سرطان گوارش به‌ویژه روده بزرگ را افزایش می‌دهد، گفت: با مصرف غذاهای سنتی و تهیه شده در منزل که میزان قابل توجهی الیاف گیاهی دارند می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی افزود: مصرف سبزی به‌خصوص به‌صورت خام و میوه‌ها حاوی مقادیر قابل توجه از مواد آنتی‌اکسیدان شامل ویتامین C.A.E و نیز حاوی اسید فولیک، هیدروکربن‌های موسوم به ترپن و لیکوپن، ملاتونین، سلنیوم و روی هستند که نقش محافظتی در مقابل سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های حفره دهان، مری، ریه، معده، روده، حنجره، پانکراس، پستان و مثانه دارند.این پزشک با اشاره به اینکه تاثیر فست‌فودها در ایجاد وضعیت‌های ناخوشایندی مانند دیابت، چاقی، فشار خون بالا به‌ویژه در کودکان محرز شده است، تصریح کرد: نوع غذا و شیوه تهیه آن به احتمال زیاد مدت‌ها زمان لازم دارد تا باعث سرطان شود و با توجه به اینکه در نوجوانان و کودکان مدت زمان طولانی‌تری در معرض مواد سرطان‌زا ناشی از تغذیه هستند، توجه به سلامت این گروه سنی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار مهم است.کارشناسان می‌گویند:

با توجه به اینکه گرایش به سمت فست‌فودها و غذاهای آماده در جامعه بیشتر شده است، تولید سوسیس و کالباس‌های ناسالم و غیراستاندارد نیز افزایش یافته و به‌دلیل اینکه قیمت پایین‌تری دارند از بازار مصرف بالایی برخوردارند. با استفاده از نگهدارنده‌ها در سوسیس و کالباس‌ها که مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شود، ماده‌ای سرطان‌زا به نام نیتروز آمین در بدن ساخته می‌شود. هنوز خیلی از فست‌فودها و غذاهای آماده فاقد کیفیت لازم هستند. به‌طوری که سوسیس و کالباس‌های ارزان قیمت را افراد کم درآمد جامعه مصرف می‌کنند. کیفیت سوسیس و کالباس بستگی به میزان استفاده از گوشت قرمز و مرغ در تهیه آن دارد هر چقدر این درصد بیشتر باشد قیمت آن هم گران‌تر است اما متأسفانه در تهیه سوسیس و کالباس‌های غیرمجاز از درصدهای تقلبی استفاده می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha