یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 40530
سلامت نیوز: دردهای كمر، گردن و شانه كه نتیجه نشستن‏های طولانی پشت كامپیوتر و قرارگرفتن بدن در وضعیت نامناسب است، می‌تواند موجب سردرد و فشار بیش از اندازه در ناحیه گردن، شانه، بازو، ساعد، كمر، باسن، ران و ساق پا شود. این دردها، كوفتگی عضلات و رباط‏های نگهدارنده قسمت پایین كمر را به همراه داشته و سرانجام می‌تواند منجر به آسیب بافت و اختلال در عملكرد ستون فقرات شود، البته با اصلاح وضعیت نشستن، ورزش و استفاده صحیح از وسایل می‌توان از بروز چنین مشكلاتی جلوگیری كرد. علایم كمردرد كه در نتیجه استفاده طولانی و بدون وقفه از كامپیوتر بروز می‌كند، عبارتند از:

- درد و گرفتگی عضلات كمر و گردن
- التهاب بافت‏های نرم كمر و گردن
- درد كمر، گردن و شانه‌ها هنگام حركت دادن آنها و به دنبال آن، دردناك شدن عضلات دیگر
- درد باسن و ران‌ها یا قسمت بالای ستون فقرات

جلوگیری از درد كمر و گردن هنگام نشستن، مقوله‌ علمی مشخصی نیست زیرا دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد، اما دیدگاه‌های مشتركی نیز هست كه اغلب «متخصصان كایروپركتیك» (متخصصی كه اختلالات ستون فقرات را درمان می‌كند) و دیگر پزشكان متخصص درباره آن اتفاق‌نظر دارند. اقدامات لازم برای جلوگیری از درد شانه و گردن به هنگام كار با كامپیوتر عبارتند از:

- جلو كامپیوتر قوز نكنید.
- هنگام دراز كشیدن روی تخت با لپ‏تاپ كار نكنید.
- از كار مداوم و بدون وقفه با كامپیوتر اجتناب كنید.
- درد كمر و تیركشیدن‌های آن را به امید اینكه مشكل، خودش حل خواهد شد، نادیده نگیرید.
- هنگام بروز درد ناشی از كار مداوم با كامپیوتر از خوردن مسكن و داروهای ضد التهاب خودداری كنید زیرا این كار علایم درد را از بین برده و موجب می‌شود در درازمدت صدمات و آسیب‌های جدی و دایمی به عصب‌تان وارد شود.
- از نشستن روی یك پا یا به صورت چهارزانو خودداری كنید، زیرا موجب كشیدگی مضاعف عضلات كمر می‌شود.
- هنگام كار با لپ‏تاپ آن را روی پاهایتان قرار ندهید، این كار سبب كشش مضاعف در گردن، ستون فقرات و بازوها می‌شود.
- از صندلی‌ای استفاده كنید كه فاقد پشتی و دسته باشد زیرا تشویق خواهید شد تا از عضلات كمرتان استفاده كنید و عضلات كمرتان تقویت می‌شود. در ضمن می‌توانید با استفاده از تمرین‏های خاص كه در حالت نشسته انجام می‌شود، عضلات قسمت پایین كمر را تقویت كرده و درد این ناحیه را كم یا به‏طور كامل از بین ببرید.
- یك صفحه كلید و موس ارگونومیك تهیه كنید و مطمئن شوید كه ارتفاع آن به‌طور مناسب تنظیم شده است. (تجهیزات كامپیوتری ارگونومیك، سبب كاهش ضایعات چشم، سردرد، كمردرد و فشار در نواحی مچ دست، شانه و گردن در كاربران كامپیوتر می‌شود.)
- ساعتی یك‌بار كار را متوقف كنید و تمرینانی نظیر چرخش گردن، بالا و پایین بردن فك و تمرینات كششی مربوط به سروگردن را انجام دهید.
- به كلینیك كایروپركتیك مراجعه كنید.

درد كمر و گردن ممكن است ناشی از كج بودن ستون فقرات باشد و متخصص كایروپركتیك با استفاده از مهارت دست، ورزش، ماساژ و به كاربردن حرارت، سرما و برق، درد را تسكین می‌دهد.

ماساژدرمانی برای تسكین درد كمر و گردن
چنانچه ماساژ به طور صحیح انجام شود، می‌تواند درد و فشار كمر را تسكین دهد. در صورت بروز درد بهتر است فیزیوتراپیست ماهری را پیدا كنید كه علاوه بر آشنایی با درد كمر و مشكلات آن، در زمینه دردهایی كه ناشی از بر هم خوردن تعادل عضلات كمر است، نیز دانش كافی داشته باشد. در این مورد می‌توان كمردردهایی را مثال زد كه در اثر صدمات ورزشی به وجود می‌آیند. باید توجه داشته باشید در مواقعی كه مشكلات كمر جدی است، هرگز ماساژ را جایگزین مراقبت‌های پزشكی مناسب نكنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha