داروی سوماتروپین نوعی داروی هورمونی و پروتئینی است که مانند تستسترون و ناندرلون ممنوع و عوارض شدیدی همچون سکته مغزی و قلبی، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، مشکلات ناباروری در زنان، اختلالات جنسی در مردان و نارسایی دستگاه گوارش و در نهایت حس خشونت، اضطراب غیرعادی و افسردگی را در افراد منجر می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: استفاده از داروی هورمونی سوماتروپین در پرورش اندام ممنوع است و استفاده از این دارو عوارضی همچون سکته قلبی، مغزی و سرطان خون را به دنبال دارد.

لطفعلی پورکاظمی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از مکمل‌های غیرمجاز هنوز در بازار دارویی وجود دارد و توسط برخی افراد خارج از سیستم پزشکی تجویز می‌شود شاهد مسائل میکروبی توسط این مکمل‌ها برای افراد و ورزشکاران هستیم.

جلوگیری از عرضه گسترده مکمل‌های غیرمجاز در باشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه در طول 8 ماه نخست سال جاری با نظارت‌های قوی توزیع مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی توسط برخی مربیان برطرف شده است، افزود: این افراد در گذشته آزادانه در باشگاه‌ها مکمل‌ها را به ورزشکاران توصیه می‌کردند و امروز با این نظارت‌ها از توزیع این مکمل‌ها در داخل باشگاه‌ها جلوگیری شده است.

پورکاظمی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعداد معدودی از این افراد که این مکمل‌های غیرمجاز را در مغازه و سوپرمارکت‌ها به صورت قاچاق عرضه می‌کنند ولی خوشبختانه از توزیع گسترده مکمل‌ها در باشگاه‌های سطح کشور جلوگیری می‌شود.

ممنوعیت مصرف سوماتروپین برای پرورش اندام کاران
 
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد:‌ استفاده از داروی سوماتروپین برای آمادگی جسمانی و پرورش اندام ورزشکاران ممنوع است و توصیه می شود به هیچ وجه از این دارو استفاده نکنند.

وی گفت: داروی سوماتروپین نوعی داروی هورمونی و پروتئینی است که مانند تستسترون و ناندرلون ممنوع و عوارض شدیدی همچون سکته مغزی و قلبی، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، مشکلات ناباروری در زنان، اختلالات جنسی در مردان و نارسایی دستگاه گوارش و در نهایت حس خشونت، اضطراب غیرعادی و افسردگی را در افراد منجر می‌شود.

پورکاظمی بیان داشت: فدراسیون پزشکی ورزشی بر اساس کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان با همکاری ستاد کمیته مبارزه با دوپینگ و وزارت بهداشت و قوه قضائیه به صورت جدی در طول 8 ماه نخست سال‌جاری با باشگاه‌هایی که این مکمل‌ها را تجویز می‌کردند برخورد قاطع کرده است.

وی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی باید توسط نسخه پزشک و متخصصان این امر صورت پذیرد، افزود: افراد باید این آگاهی را داشته باشند که مکمل‌های مجاز را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند.

پلمپ مکان‌های عرضه کننده مکمل‌های غیر مجاز

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا در سطح شهر تهران یا کشور هیچ فروشنده‌‌ای حق فروش مکمل را ندارند، تصریح کرد: البته برخی فروشندگان که گواهی عرضه مجاز این مکمل‌ها را دارند می‌توانند تنها مکمل مجاز بفروشند و در صورتی که مکمل غیرمجاز عرضه شود در تذکر بار اول و همچنین در تذکر بار دوم و در نهایت در تذکر بار سوم پرونده محل فروشندگی مکمل‌های غیرمجاز توسط مراجع قضائی پلمپ می‌شود.

داروی سوماتروپین برای بیماران هورمونی

وی اظهار داشت: داروی سوماتروپین باید توسط فوق تخصص غدد برای برخی بیماری‌های خاص بر اساس آزمایش خون که نشان دهنده کاهش سطح هورمونی افراد است باید تجویز شود و متأسفانه این دارو به دلیل حجم عضلات و تقویت بافت سلولی که در نهایت منجر به عوارض شدید برای افراد سالم می‌شود.

استفاده از سوماتروپین برای افراد سالم سرطان خون به همراه دارد
 
پورکاظمی خاطرنشان کرد: برخی افراد برای تقویت ورزشکاران و کسب انتظارات یک ورزشکار پرورش اندام که همان بدنی حجیم است مصرف این داروها را توصیه می کنند اما ورزشکاران باید از استفاده از این آمپول خارجی خودداری کنند زیرا این دارو دارای عوارضی مانند سکته و سرطان خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha