سلامت نیوز: آمارهای جهانی نشان می دهد که به طور متوسط حدود 8 درصد نوزادان تازه متولد شده در جهان، دارای وزن پائین تر از حد طبیعی هستند و شاخص توده بدنی اغلب آنها نیز غیر نرمال است.

حمید اصلانی، متخصص کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با وجود بهبود نسبی وضعیت بهداشتی و درمانی مادران و کودکان در اغلب نقاط دنیا، اما همچنان بسیاری از نوزدان تازه متولد شده و کودکان شرایط جسمی و روانی چندان مطلوبی ندارند.

وی افزود: وزن هنگام تولد یکی از شاخص های سلامتی یک نوزاد متولد شده است که در هنگام تولد باید به طور متوسط حدود 1500 گرم باشد.

اصلانی با بیان اینکه در صورت کمتر یا بیشتر بودن وزن نوزاد از حد طبیعی یعنی همان 1500 گرم به احتمال زیاد کودک دچار برخی از مشکلات خواهد بود تأکید کرد: در برخی از مناطق دنیا به ویژه کشورهای فقیر و در حال توسعه تعداد کودکانی که به صورت نارس به دنیا آمده و وزن آنها غیر طبیعی و کمتر از حد نرمال است بسیار قابل توجه است.

این متخصص کودکان تصریح کرد: آمارهای جهانی نشان می دهند که به طور متوسط حدود 8 هزار نوزادان تازه متولد شده در جهان، دارای وزن پائین تر از حد طبیعی است و شاخص توده بدنی آنها نیز غیر نرمال است.

وی یادآور شد: البته عوامل مرتبط با وزن پائین کودکان در سطح دنیا، بسیار متفاوت است که این عوامل به طور عمده به شرایط مادر در هنگام بارداری بر می گردد.

اصلانی با اشاره به اینکه مادر در دوران بارداری ممکن است دچار بیماری ها و مشکلات بدنی و روانی باشد اظهار داشت: همین بیماری ها و مشکلات ممکن است برروی رشد جنین در رحم مادر تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه نوزاد تازه متولد شده دچار کم وزنی یا اختلالات اندامی شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بد تغذیه ای مادر در هنگام بارداری، مصرف برخی از قرص ها و داروهای، استعمال سیگار، یا دخانیات توسط مادر و همچنین شرایط محیطی از دیگر عواملی هستند که ممکن است برروی وزن و رشد نوزاد و کودک تأثیر منفی بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha