سلامت نیوز: آنفلوآنزا، بیماری‌ای است كه در چند سال اخیر بیشتر به آن پرداخته شده است. این بیماری با شیوع آنفلوآنزای مرغی در چند سال قبل و مرگ و میر مربوط به آن و همین طور آنفلوآنزای خوكی در دوسال قبل در سطح جهانی مطرح شده است.

این بیماری بر اثر ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و این ویروس می‌تواند در بدن جانوران دیگر چون خوك‌ها یا پرندگان نیز زندگی كند و از طریق استفاده از محصولات این حیوانات یا زندگی كردن در نزدیكی حیوان بیمار، انسان‌ها هم بیمار شوند، اما مهم‌ترین و سریع‌ترین راه انتقال، برخورد با ترشحات تنفسی فرد بیمار و با او در یك اتاق بودن است به طوری كه افرادی كه با بیمار زندگی می‌كنند، در صورتی كه دارو جهت پیشگیری از بیماری را نخورده باشند یا واكسن نزده باشند بسرعت دچار بیماری می‌شوند.

شدت و علایم بیماری به نوع ویروس و تغییراتی كه​كرده است و همین طور وضعیت ایمنی فرد مبتلا مربوط است به همین مرگ برای آنها بیشتر است. این بیماری گاه مانند سرماخوردگی ساده تنها با درد بدن و سردرد با آبریزش بینی و سرفه همراه است، اما در موارد شدیدتر با تهوع، استفراغ، تب، درد قفسه سینه، سرفه وحال عمومی بد دیده می‌شود. از آنجا كه بیماری‌های دیگری می‌تواند شبیه آنفلوآنزا باشد، این بیماران به بررسی‌های آزمایشگاهی خاص به منظور تشخیص قطعی نیاز دارند.

متاسفانه این ویروس هر ساله خود را تغییر داده و با وجود تولید واكسن آنفلوآنزا، این واكسن در برابر انواع جدید ویروس كارایی ندارد به همین دلیل واكسن آنفلوآنزا هر ساله علیه انواع جدید ویروس ساخته و به مردم ارائه می‌شود و افراد در معرض خطر مثل كودكان و سالمندان و البته خانم‌های باردار باید سالانه این واكسن را تزریق كنند تا از ابتلا به بیماری و عواقب آن پیشگیری شود.داروهایی هم برای درمان و كوتاه كردن دوره بیماری و همین طور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا در كسانی كه با بیماران سروكار دارند، به بازار عرضه شده، اما ویروس جدید می‌تواند در برابر این داروها مقاوم شود و این نیز از مشكلات درمان آنفلوآلانزاست.

سوال مهم این است كه اگر یك خانم باردار دچار آنفلوآنزا شود برای جنین چه مشكلی پیش می‌آید؟ پاسخ این است كه در بررسی‌های انجام شده، در بیشتر موارد جنین دچار مشكل خاصی نمی‌شود، اما در مواردی كه مادر دچار تب بالا شده باشد، جنین ممكن است دچار آسیب مغزی شود و همین طور در مواردی دیده شده بیماری اسكیزوفرنی (نوعی اختلال روانی) در این جنین‌ها شایع‌تر است.

به هر دلیل، رعایت موارد زیر برای تمام كسانی كه دچار آنفلوآنزا شده‌اند، ضروری است: رعایت فاصله حداقل 3 متر از بیمار، عدم استفاده از وسایل شخصی بیمار مثل حوله و دستمال و لباس ،استفاده بیمار از ماسك و تهویه مناسب هوای اتاق بیمار.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha