سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی، قرار گرفتن در معرض سر و صدا را از مهم ترین دلایل پیرگوشی دانست و گفت: افزایش سن، بالا رفتن فشار خون، استرس زیاد، برخی داروها و حتی عوامل ارثی از دیگر عوامل پیرگوشی در افراد است.

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا، پیرگوشی را افت شنوایی تدریجی در افراد تعریف کرد و افزود: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و در واقع یک نوع معمول از کم شنوایی حسی عصبی و نوعی اختلال شنوایی است که به دنبال اختلال در حلزون یا عصب شنوایی گوش رخ می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردان بیشتر از زنان دچار پیرگوشی می‌شوند، تصریح کرد: در اکثر مواقع پیر گوشی منجر به اختلال شنوایی دائم می‌شود به طوری که اغلب مردم به وجود آن آگاه نیستند.

دکتر رزم پا همچنین قرار گرفتن در معرض سر و صدا را از مهم ترین دلایل پیرگوشی دانست و گفت: قرار گرفتن فرد در معرض سر و صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها یکی از دلیل اصلی پیرگوشی است و معمولا افرادی که سالها در معرض سر و صدا قرار می‌گیرند دچار پیرگوشی می‌شوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: افزایش سن، بالا رفتن فشار خون، استرس زیاد، برخی داروها و حتی عوامل ارثی می‌تواند منجر به پیرگوشی شوند.

وی همچنین دشواری در تشخیص اصوات به ویژه اصوات زیر مثل حرف (س) را از اصلی‌ترین علایم پیر گوشی عنوان کرد و افزود: ناتوانی در فهم مکالمات بخصوص در مکالمات همراه با سر و صدای زمینه‌ای، توانایی بالا در تشخیص صدای مردان نسبت به صدای زنان، سرگیجه و افت شنوایی دو طرفه که با وزوز در یک یا دو طرف گوش همراه است از دیگر علایم پیرگوشی در افراد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: افراد مبتلا به پیرگوشی معمولاً عنوان می‌کنند که گفتار را می‌شنوند ولی در فهمیدن آن مشکل دارند به طوری که کیفیت زندگی آنها در اثر پیرگوشی بسیار پایین می‌آید.

دکتر رزم پا در ادامه با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از مردم در ایران به افت شنوایی شان اهمیت نمی‌دهند، اظهار کرد: تحقیقات اخیر در کشور نشان می‌دهد که پیرگوشی نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کمتری اتفاق می‌افتد و این در حالی است که میلیون‌ها نفر از مردم به افت شنوایی شان اهمیت نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع مشکلاتی نظیر افسردگی، انزوا، ترس، اضطراب و عصبانیت افراد می‌تواند برخاسته از مشکل پیرگوشی باشد.

دکتر رزم پا در پایان با تاکید بر اینکه افراد در مواقع احساس کم شنوایی باید جهت ارزیابی میزان افت شنوایی به یک اودیولوژیست مراجعه کنند، گفت: مفیدترین کاری که یک شنوایی شناس می‌تواند برای افراد با مشکل پیرگوشی انجام دهد ارائه سمعک‌ها و برنامه‌های توانبخشی نظیر مشاوره، تجویز سمعک، تجویز وسایل کمک شنیداری و مهارتهای افزایش ارتباط است به طوری که برنامه‌های توانبخشی سبب برقراری ارتباط بهتر و در نهایت بالا بردن کیفیت زندگی برای افراد مبتلا به پیرگوشی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha