سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: تمام بیمارستان‌های کشور از کمبود ماما رنج می‌برند و خود ماماهای ما از بیکاری در رنجند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس در مورد مشکلات قشر مامایی اظهار داشت: حرفه مامایی شاید تنها حرفه‌ای است که علی‌رغم نیاز جامعه به آن از معضل اشتغال رنج می‌برد و این عدم اشتغال سبب شده، زنان، نوزادان و دختران جامعه ما خدماتی که باید را دریافت نمی‌کنند. برای همین مشکلات پایه‌ای درباره سلامت زنان عوارضی را پیش آورده که در آینده پیچیده‌تر هم خواهد شد.

به ازای هر هزار تولد باید ۱۰ ماما به مار گرفته شود

خداکرمی تصریح کرد: از نظر استاندارد کشورمان فقط در بخش زایشگاهی پیش‌بینی شده به ازای هر یک هزار تولد زنده در سال ۱۰ ماما وجود داشته باشد یعنی اگر بیمارستانی ۳ هزار تولد زنده دارد باید ۳۰ ماما را به خدمت بگیرد و این جدای از تعداد مامایی هست که در تیم پزشک خانواده، درمانگاه سلامت کودک و مادر و بخش زنان و زایمان خواهیم داشت.

بیمارستان‌ها از کمبود ماما در رنجند؛ ماماها از بیکاری

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: اکنون شاهدیم که تمام بیمارستان‌های ما از کمبود ماما رنج می‌برند و خود ماماهای ما از بیکاری در رنجند. از طرفی در بخش دوران بلوغ و سلامت دخترانمان بسیار کم‌کاری کرده‌ایم. بارها پیشنهاد داده‌ ایم برای اینکه نسل مادران آینده ما سالم و توانمند باشند ماماها در مراکز دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی مستقر باشند.

مدیریت غلط عامل بازدارنده برای استفاده از پتانسیل ماماها

وی ادامه داد: این مهم در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق افتاد مانند سوئد که در کنار مدارس کلینیک‌های مامایی وجود دارد. و ما در این امر علی‌‌رغم اینکه ابزار کار را که همان ماما هست به اندازه کافی داریم به دلیل تعلل‌ها و مدیریت‌های غلطی که در بخش جوانان و نوجوانان داریم نتوانستیم از پتانسیل‌ مامایی استفاده کنیم.

مسئولان فقط حال را می‌بینند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: ما وقتی نگاهمان به حل اشتغال ماما باشد مطمئناً در دراز مدت سودی که نصیب اقتصاد جامعه و نظام سلامت می‌شود بسیار بیشتر از حقوقی می‌شود که صرف استخدام ماما می‌کنیم متأسفانه مسئولان کشور ما نگاهشان به آینده ضعیف است و فقط حال را می‌بینند.

خداکرمی خاطرنشان کرد: اگر نگاه به آینده در هزینه کردن منابع اقتصاد سلامت مد نظر قرار دهیم می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی حتی به جای تجهیزات پزشکی استفاده کنیم و خدمات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهیم. ما بارها از وزیر بهداشت که سال‌ها در این رشته کار کرده‌ است و سایر مسئولان خواسته‌ایم با استانداردسازی نیروی انسانی در بخش‌های مختلف معضل ماماها را حل کنند.

افرادی سیاست‌های مامایی را می‌نویسند که تسلطی بر آن ندارند

وی گفت: فقط استخدام و بکارگیری نیست بلکه استقلال حرفه‌ای هم باید حفظ شود. چرا که الان خدمات مامایی در فیلدهای تخصصی و حرفه‌ا‌ی مورد تهدید قرار گرفته است و علتش این است که افرادی خدمات مامایی را می‌نویسند که اصلاً تسلطی به حرفه مامایی ندارند و با قابلیت مامایی آشنا نیستند.
 
وی افزود: متأسفانه اخیراً در بسته ۰۲ پزشک خانواده و بسته پزشک امین تامین اجتماعی اتفاق افتاده و بدون حضور ماما مقررات و آئین‌نامه‌ای را تدوین کرده‌اند که نه تنها کمکی به مردم نخواهد شد در نهایت آسیبی را به جامعه وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha