یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 40575
سلامت نیوز: عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: پروتئین‌ها و موادی که در شیر خشک وجود دارد مناسب نوزاد نیست و باعث بروز حساسیت‌های پوستی، گوارشی و استفراغ‌های مکرر در نوزاد می‌شود.

احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس، در مورد تغذیه نوزاد با شیر مادر و خواص آن اظهار داشت: تحقیقات مشخص کرده چنانچه نوزاد در بدو تولد به مدت یک ساعت در آغوش مادر باشد، همین موضوع باعث تثبیت وضعیت روانی کودک در سال‌های نخست و قرار گرفتن او در وضعیت مطلوب باشد.

وی افزود: در آغوش گرفتن نوزاد باعث گردش و برقراری بهتر جریان شیر مادر می‌شود، نهادهای ژنتیکی و عاطفی در بدن نوزاد وجود دارد که در بدو تولد فعال هستند و ما باید آنها را تقویت کنیم و مکانیزم شیردهی یکی از این نهادهاست که باید در ساعت اول فعال شود.

عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر در مورد تغدیه نوزادان با شیر خشک نیز گفت: شیر هر جانداری را خداوند با حکمت خود برای نوزاد همان جاندار خلق کرده است؛ شیر خشک، شیر انسان نیست، پروتئین‌ها و موادی که در شیر خشک وجود دارد مناسب نوزاد نیست و باعث بروز حساسیت‌های پوستی، گوارشی و استفراغ‌های مکرر می‌شود، بنابراین وقتی این همه تفاوت و ناسازگاری وجود دارد قطعاً این نوزاد از تغذیه غیراستانداردی برخوردار است و وقتی تغذیه استاندارد نباشد جریان رشد نوزاد به خصوص رشد مغز آن مسیر خوبی را طی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر باعث برقراری ارتباط چشم به چشم و پوست با پوست می‌شود که خود در تکامل عقلی نوزاد بسیار موثر است. همچنین تغذیه با شیر مادر هم به نسبت مواد و هم به نسبت ارتباطی که برقرار می‌شود، یک تغذیه استاندارد برای نوزاد فراهم و در رشد اعضاء شیرخوار تأثیر بسزایی دارد و همه این موارد مربوط به بخشی به نام "وابستگی BOND است که شیر خشک این تأثیر روانی را کمتر دارد.

این متخصص کودکان خاطر نشان کرد: در تغذیه از شیر مادر امکان دارد مقدار آغوز کم باشد، این ماده بسیار ماده موثری برای نوزادان است؛ همچنین از نظر کم چرب بودن و مکانیزم‌های ایمنی موجود در این ماده با شیرخشک تفاوت‌های زیادی وجود دارد، مواد آن هیچ وقت در شیر خشک وجود ندارد، این باور غلط که آغوز را مناسب نوزادان نمی‌دانند ممکن است خانواده‌ها را به فکر دادن شیر خشک به نوزادان کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha