یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 40583
سلامت نیوز: استاد پیشکسوت زلزله‌شناسی کشور، رخداد زمین‌لرزه وان ترکیه و زمین‌لرزه شامگاه چهارشنبه مازندران را نشان‌دهنده فعالیت تکتونیکی و لرزه‌خیزی شدید در منطقه البرز و زاگرس عنوان و با اشاره به آسیب‌پذیری بالای اکثر شهرها و روستاهای کشور در مقابل زلزله،‌ حتی با بزرگی متوسط تصریح کرد: ستاد بحران که با هدف افزایش آمادگی در برابر زلزله در تهران تشکیل شده باید در تمامی شهرهای کشور ایجاد شود.

دکتر بهرام عکاشه در خصوص وضعیت زلزله خیزی شهرستان قائمشهر که شامگاه چهارشنبه، کانون زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.2 ریشتر بود گفت: شهرهای آمل، بابل، ساری و قائم شهر که در دامنه شمالی رشته‌ کوه‌های البرز شمالی قرار دارند همواره لرزه‌خیز بوده و خواهند بود چرا که سلسله جبال البرز فوق‌العاده زلزله خیز است و توانمندی وقوع زلزله به بزرگی 8 ریشتر را هم دارد.

وی با بیان اینکه این منطقه تاکنون زلزله‌های زیادی را تجربه کرده است، افزود: مطمئنا تا میلیون‌ها سال دیگر هم این مناطق مانند منطقه تهران زلزله خیز خواهد ماند.

این استاد پیشکسوت زلزله شناسی با تاکید بر این که علم زلزله شناسی هنوز قادر به پیش‌بینی زلزله نیست، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نکته این است که باید همیشه گوش به زنگ زلزله باشیم. این که برای کشور و شهر تهران ستاد بحران ایجاد شده قدم بزرگی در آمادگی در برابر زلزله محسوب می‌شود اما به اعتقاد من باید برای تمامی شهرهای کشور ستاد بحران شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، عکاشه با بیان این که رخداد زلزله در تمامی مناطق ایران امری کاملا عادی و طبیعی بوده و مساله عجیب و غیرعادی، غفلت 200 ساله ما در برابر این پدیده است، تصریح کرد: شهرهای کشور را می توان از نظر میزان خطر زلزله به چهار دسته شامل خطر خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم تقسیم کرد که از حدود 500 شهر کشور که لرزه خیزی آنها مطالعه شده تنها 15 شهر کم خطر هستند و اکثر آنها آسیب پذیری زیادی نسبت به زلزله دارند.

رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با بیان اینکه در چند ماه اخیر مناطق مختلف کشور به خصوص زاگرس تحت استرس زیادی بودند، افزود: از زمانی که منطقه وان ترکیه، زلزله بزرگی را تجربه کرد منطقه تحت استرس است؛ البته خوشبختانه این زلزله بزرگ در کشور ما رخ نداد اما می‌توانست در کشور ما اتفاق بیفتد چرا که زلزله وان ترکیه متعلق به کوه‌های قفقاز نبود بلکه متعلق به کوه‌های زاگرس ایران بود.

وی با بیان این که کشور ترکیه بیشتر از ایران به مساله زلزله توجه کرده است، خاطر نشان کرد: البته منطقه وان در شرق ترکیه جزو مناطقی است که کمتر به آن رسیدگی شده است در حالی که به منطقه غرب ترکیه یعنی استانبول توجه بیشتری شده است.

عکاشه تصریح کرد: پس از این زلزله بزرگ، منقطه تحت استرس زیادی است که از این انرژی زیاد، بیش از هفت ریشتر در منطقه وان تخلیه شد اما به این معنا نیست که دیگر در منطقه ما تخلیه نخواهد شد بلکه نشان دهنده این است که منطقه فوق‌العاده تحت استرس و نیروهای تکنوتیکی قرار گرفته است به طوری که پس از آن در مناطق دزفول، بهبهان، فارس و بندرعباس زلزله‌هایی تا بزرگی 5 ریشترهم رخ داد. این زلزله‌ها نشان می‌دهد که تمام منطقه به خصوص زاگرس و البرز تحت فشار حرکت صفحه عربستان به سمت شمال شرق و حرکت شبه قاره هند به سمت شمال غرب هستند. البته این حرکات همیشه رخ می‌دهد به طوری که دریای احمر حدود چند میلی متر در سال باز شده و شبه قاره هند حرکت می‌کند.

وی با بیان این که ایران باید همیشه جهت به حداقل رساندن خطرات زلزله آماده باشد، تصریح کرد: به اعتقاد من تمام روستاهای کشور در مقابل زلزله پنج ریشترآسیب پذیر هستند و حتی برخی از ساختمان‌های شهر تهران هم در زلزله پنج ریشتری فرو می‌ریزند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha