سلامت نیوز: فرآورده دارویی مسپورت (توکسین بوتولینوم تیپ A) یک فرآورده HighTec به شمار می رود و با بگارگیری تکنیک ها و امکانات پیشرفته و نوین مولکولار بیولوژی، بیوتکنولوژی و داروسازی با خصوصیات قابل مصرف بعنوان دارو در انسان، تولید شده است.

دکتر ناصر محمدپور مجری طرح تولید فرآورده دارویی مسپورت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ضمن بیان این مطلب، گفت: تاکنون دانش فنی تولید این دارو در سطح جهانی تنها در اختیار تعداد محدودی از کشورها قرار داشت و تولید کنندگان معتبر این محصول تا حال حاضر کشورهای امریکا و انگلستان بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان اسلام است که با همت متخصصان شرکت مصون دارو بطور کاملا" بومی و بدون دریافت هیچ کمکی از خارج از کشور با یک برنامه تحقیقاتی گسترده و پیشرفته به دانش فنی تولید این محصول دست یافته است و در حال حاضر تولید محصول فوق الذکر را با نام تجاری مسپورت (  MASPORT®) بطور انبوه در برنامه کاری خود قرار داده است.

دکتر محمدپور ادامه داد: شرکت مصون دارو اولین و تنها تولید کننده این محصول در کشور بشمار می رود. فرآورده مسپورت در شرکت مصون دارو با کیفیت درسطح استانداردهای امریکا و اروپا تولید می گردد و از نظر کیفیت قابل رقابت با فراورده های تولید شده در منابع معتبر امریکایی و اروپایی است.

وی گفت: فرآورده دارویی توکسین بوتولینوم (مسپورت) دارای مصارف دارویی مختلفی است و به صورت فرآورده دارویی تزریقی به صورت پودر لیوفیلیز توسط شرکت مصون دارو تولید می شود.

مجری طرح تولید داخل این دارو اظهار داشت: این دارو برای درمان بیماری ها و اختلالات گوناگون شامل استرابیسم (استرابیسم فلج عصبی، عمومی، ناشی از اختلالات تیروئیدی، کاتاراکتی، ناشی از اعمال جراحی، اختلالات عضلانی و موارد دیگر)، اختلالات نیستاگموس، اختلالات تطابقی چشم، اگزوتروفی (مادرزادی و ناشی از اختلالات مغزی )، بلفارواسپاسم،Facial spasm   ،  hemifacial spasm، اختلالات حلقی Hyperfunctional(دیس فونی اسپاسمودیک، تیک های گفتاری، لکنت زبان، لرزش صدا، دیس فونی ونتریکولار، دیس فونی پلیکاونتریکولار، سوپراگلوتیک اسپاسم پوبرفونیا و موادر مشابه)، Juvenile Cerebral Palsy، گرفتگی های عضلانی(عضلات پا، دست ها، گردن و موارد مشابه)، انواع درد و سردردها (دندان قروچه و اختلالات تمپوروماندیبولار، سندروم درد مایوفاشیال، سردردهای میگرنی، دورهای  و تانسیونی و موارد مشابه)، دیس تونی های شغلی، Writers Cramp ، اختلالات دستگاه گوارش(فیسور مزمن آنال، یبوست مزمن ناشی از اختلالات لگن، تنگی رکتوسل انتریور، درمان چاقی با کاهش سرعت تخلیه معده ، استنوز پیلوریک هیپرتروفیک نوزادان، اختلالات اسفنکتر Oddi کیسه صفرا و موارد مشابه)، چین و چروک صورت، آشالازی و هیپرهیروزیس صورت و دست ها، انواع ترمورها، انواع مختلف تیک های عضلانی، اختلالات ادرای و تناسلی(اختلال اسفنکتر دتروسور، اختلالات گردن رحم و موارد مشابه)، جلوگیری از فلج های عضلانی در بیماران قطع نخاعی، فلج مغزی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر  سالیانه در حدود دویست هزار ویال توکسین بوتولینوم تیپ A برای مصرف در داخل كشور مورد نیاز است. البته انتظار می رود با در دسترس بودن این فراورده میزان مصرف آن افزایش داشته باشد. با توجه به نیاز كشوربه  حدود دویست هزار ویال از این فرآورده  در سال میزان ارز مورد نیاز برای تامین هزینه های واردات  آن از منابع معتبر بالغ بر 40-20 میلیون دلار و از منابع دیگر بالغ بر 5 میلیون دلار  خواهد بود كه با تولید این دارو در شرکت مصون دارو از خروج این مقدار ارز از كشور جلوگیری می شود.

دکتر محمد پور بیان داشت: میانگین قیمت واردات  این محصول از منابع معتبر در حدود 200 دلار به ازاء هر ویال بوده است که به علت قیمت بالا تنها اقشار با درآمد بالای کشور توانایی استفاده از این محصول را داشته اند. تولید این محصول در شرکت مصون دارو موجب تعدیل قابل توجه قیمت شده و همه اقشار مردم توانایی استفاده از محصول را خواهند داشت.

وی افزود: انتظار می رود به دلیل تعدیل قیمت، در دسترس بودن محصول با کیفیت مطمئن تولید داخل و افزایش شاخص های زندگی میزان مصرف افزایش قابل توجهی خواهد داشته باشد.

وی گفت: با توجه فرآیند طولانی واردات این فرآورده  همیشه در بازار دارویی كمبود این دارو وجود داشته است. به دلیل کمبود و قیمت بالای محصول وارداتی از منابع معتبر مقدار قابل توجهی هم بدلیل نیاز بازار از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق از منابع  غیر معتبر وارد كشور می شده است  که در خیلی ازمواقع موجب آسیب های جدی در مصرف كنندگان شده اند که از این پس ورود محصولات قاچاق نیز جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اجرای طرح زمینه لازم برای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم درحدود 1000 نفر در کشور را فراهم کرده است. همچنین پیش بینی می شود که سالیانه در حدود 500 هزار ویال ظرفیت صادرات برای این محصول وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha