سلامت نیوز: بیماری جسمی قادر است تغییرات شیمیایی و هورمونی در بدن ایجاد كند و در فرد مبتلا به بیماری جسمی باعث بروز اختلال روانی شود.

معصومه افسری، كارشناس اداره سلامت روان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: جسم و روان، دو جنبه از وجود انسان هستند كه با تأثیر مداوم بر یكدیگر، وضعیت یكی از آنها می‌تواند تعیین كننده وضع دیگری باشد.

وی افزود: كم كاری تیروئید موجب پایین آمدن سطح هورمون تیروئید و كاهش سروتونین و در نتیجه، منجر به بروز افسردگی می‌شود همچنین پركاری تیروئید نیز می‌تواند اضطراب، علائم خشم و پرخاشگری در بیمار را در پی داشته باشد.

افسری ادامه داد: بیماری‌های جسمی توانایی جسمانی و عملكرد فرد را دچار اختلال می‌كند و برای بیمار وضعیت ناامیدكننده‌ای بوجود می‌آورد كه منجر به كاهش اعتماد به نفس و امیدواری وی خواهد شد.

این روان‌شناس با اشاره به این كه بیمار در مدت بیماری جسمی خود نمی‌تواند كارآیی همیشگی خود را داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌هایش محدود می‌شود، گفت: این وضعیت، بیمار را دچار اضطراب، خشم و افسردگی كرده و وی را با فشار روحی و بحران روانی مواجه می‌كند.

به گفته افسری، بیمار مبتلا به سرطان به دلیل علائم ناتوان‌كننده بیماری، ممكن است توان سازگاری با شرایط این بیماری و امید به زندگی خود را از دست داده و دچار افسردگی شدید شود.

كارشناس اداره روان درباره مقابله با این وضعیت تأكید كرد: پذیرش بیماری، پذیرش درمان بیماری و همكاری با پزشك معالج، برقراری ارتباط اجتماعی مؤثر، انجام فعالیت‌های هنری، تقویت ارتباط با خدا، ورزش و شوخ طبعی و نشاط از اقداماتی است كه به بیمار، خانواده و اطرافیان وی كمك می‌كند تا بتوانند وضع جسمانی خود را پذیرفته و با آن سازگار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha