سلامت نیوز: مصرف بی رویه سموم در تولیدات محصولات گلخانه ای به شدت برای سلامت شهروندان زیانبار است و باید نظارت و ساماندهی جدی در این بخش اعمال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دكتر بابك عشرتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اراك افزود: سموم كشاورزی با هدف پیشگیری از حمله آفات در محیط های پرورش گلخانه ای استفاده می شوند و در صورت رعایت نشدن مقدار توصیه شده مصرف،هنگام برداشت در بافت های محصولات باقی مانده و سلامت مردم را تهدید می كند.

دكتر بابك عشرتی توضیح داد: یك گروه مهم از سمومی كه در پرورش محصولات گلخانه ای استان مركزی استفاده می شود سم های ارگانو فسفره هستند كه استفاده زیاد آن كشنده است و مصرف محصولات گلخانه ای كه باقیمانده این سم را داشته باشد ممكن است با عوارضی چون اختلالات تنفسی، سرگیجه، سردرد، اسهال، عرق فراوان، تنگ شدن مردمك چشم، دردهای سینه و شكم، اختلالات بینایی و كند شدن نبض همراه شود.

رییس مركز بهداشت استان مركزی با بیان اینكه اثرات سم ارگانو فسفره حداقل 21 روز در محصولات گلخانه ای می ماند،اظهار كرد: در صورت بالا بودن میزان دوز این سم در بافت محصولات گلخانه ای بروز عوارضی چون تشنج خفیف و تكان های عضلانی،اغما و مرگ نیز وجود دارد.

دكتر عشرتی بیان كرد: دسته دیگری از سموم مصرفی برای مهار آفات محصولات گلخانه ای سم های كاراباماست است كه اثرات این سموم در بروز انواع سرطان ها ثابت شده و آموزش كشاورزان در مصرف درست و مقادیر اندك این سم بسیار مهم است.

وی خاطرنشان كرد: دلتامترین،دی كلرو موس و آترازین سه سم دیگر مصرفی برای مهار آفات محصولات گلخانه ای است كه عوارض كمتری بر سلامت دارد و اثرات آن در كوتاه مدت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اراك اضافه كرد: در حال حاضر كشاورزان هر كدام از سمومی كه در بازار موجود باشد مصرف می كنند در حالیكه نیاز است دستگاه های متولی ساماندهی بیشتری بر این بخش داشته باشند و با نظارت مستمر مصرف سمومی كه دامنه خطر كمتری برای مصرف كنندگان دارد را در پرورش محصولات گلخانه ای وارد كنند.

دكتر عشرتی ادامه داد: محصولات گلخانه ای به ویژه خیار و گوجه ‌فرنگی درختی به دلیل ظاهر مناسب در سالهای اخیر مورد اقبال مصرف كنندگان قرار دارد و تضمین سلامت این محصولات نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد.

وی یادآور شد: توسعه كشت محصولات ارگانیك به عنوان با كیفیت ترین محصولات كشاورزی باید در اولویت باشد و مردم نیز با توجه به سلامت این محصولات تمایل دارند هزینه های بیشتری را برای مصرف محصول ارگانیك بپردازند.

گفتنی است: هم اكنون 424 هكتار فضای گلخانه ای برای پرورش سبزی و صیفی و گل و گیاهان زینتی در استان مركزی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha