یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 40592
سلامت نیوز: گروهی از دانشمندان سوئدی نشانگرهایی را یافتند که می‌توانند بروز بیماری آلزایمر را حداکثر 10 سال زودتر نشان دهند

محققان دانشگاه لوند و دانشگاه اسکان در سوئد با پیگیری تحقیقی که در گذشته بر روی 137 بیمار با سطح زوال شناختی (MCI) انجام داده بودند به نتایج جدیدی دست یافتند.

در مدت این پیگیری که 9.2 سال به طول انجامید 72 بیمار (53.7 درصد) بیماری آلزایمر را توسعه دادند و 21 بیمار (15.7 درصد) به سمت اشکالی از زوال عقل پیش رفتند.

تحقیقاتی که بر روی این بیماران انجام شد، نشان داد سطوح مایع مغزی- نخاعی Aβ42 در این بیماران کاهش یافت و سطوح سایر نشانگرهای زیستی به ویژه T-tau و P-tau در بیمارانی که در طول پیگیری تحقیقات به آلزایمر مبتلا شدند، بسیار بیشتر از سطح این فاکتورها در بیمارانی شد که آلزایمر را توسعه ندادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که سطوح پایه‌ای نشانگر زیستی CSF Aβ42 به طور برابر در بیماران مبتلا به MCI که در مدت 5 سال از شروع تحقیق اولیه به آلزایمر مبتلا شدند به طور برابر نسبت به کسانی که بین 5 تا 10 سال از این بیماری متاثر شدند کاهش یافت.

به گفته این محققان، تقریباً 90 درصد از بیماران دارای MCI و نشانگرهای زیستی مایع مغزی- نخاعی (CSF) در مدت 9.2 سال بیماری آلزایمر را توسعه دادند.

در نتیجه این نشانگرها قادرند خطر توسعه این بیماری را حداقل بین 5 تا 10 سال زودتر پیش بینی کنند. به این ترتیب، می‌توان با کمک درمان‌های فعلی گسترش این بیماری را به طور پیش رس تا حد قابل توجهی به تاخیر انداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha