یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 40598
سلامت نیوز: هر سال با آغاز فصل سرما، واكسن‌های جدیدی علیه بیماری‌ آنفلوآنزا در كشورهای مختلف تولید می‌شود و در دسترس افرادی كه بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، قرار می‌گیرد؛ اما یكی از مهم‌ترین معایب این واكسن‌ها این است كه با یك بار تزریق، مصونیت دائمی در فرد واكسینه شده ایجاد نمی‌كنند و لازم است هر سال واكسن جدیدی براساس تغییرات ایجاد شده در ویروس تهیه شود.

برای پیشگیری از واكسیناسیون سالانه، گروهی از محققان موفق به یافته‌های جدیدی شده‌اند و امیدوارند بتوانند براساس این یافته‌ها، واكسن جدیدی علیه بیماری آنفلوآنزا تهیه كنند كه بتواند مصونیت دائمی در افراد ایجاد كند. این واكسن می‌تواند علاوه بر انواع جدید ویروس‌های شایع با ویروس‌هایی كه در سال‌های آینده شیوع پیدا می‌كنند نیز مبارزه كند. واكسن مولد بیماری آنفلوآنزا به صورت مداوم جهش پیدا می‌كند و به همین علت همه‌ساله محققان واكسن جدیدی می‌سازند كه توانایی مقابله با دشمن جدید را داشته باشد؛ اما آنتی‌بادی جدید كه به عنوان پایه اصلی این واكسن جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند انواع مختلف ویروس‌های مولد آنفلوآنزا را شناسایی كند. این آنتی‌بادی‌ نه‌تنها از ورود ویروس مولد بیماری به داخل سلول‌ها جلوگیری می‌كند؛ بلكه مانع گسترش ویروس در سلول‌هایی می‌شود كه از طریق این ویروس آلوده شده‌اند. آنتی‌بادی‌ها توسط سلو‌ل‌های B كه نوعی از گلبول‌های سفید خونی هستند، تولید می‌شوند. براساس مطالعاتی كه محققان روی این گروه از سلول‌ها در 8 فرد آلوده به انواع مختلفی از ویروس‌های مولد آنفلوآنزا و همچنین افراد واكسینه شده در برابر این ویروس‌ها انجام داده‌اند، مشخص شد یك نوع آنتی‌بادی موسوم به آنتی‌بادی F16 می‌تواند به انواع مختلف ویروس‌های مولد آنفلوآنزا واكنش نشان دهد، بنابراین با تزریق این آنتی‌بادی تولید آن در بدن آغاز می‌شود و فرد در مقابل انواع مختلف ویروس‌های مولد بیماری‌زا مصونیت پیدا می‌كند.

 در سطح ویروس آنفلوآنزا، پروتئین‌هایی به نام هماگلوتینین وجود دارد كه موجب متصل شدن آنها به سلول میزبان و در نتیجه ایجاد عفونت و بیماری در بدن می‌شود. اغلب آنتی‌بادی‌ها كه وظیفه‌ شناسایی سلول‌های بیگانه و بیماری‌زا در بدن را به‌عهده دارند، به قسمت انتهایی این پروتئین‌ها متصل می‌شوند كه اغلب جهش پیدا می‌كنند تا به این ترتیب از واكنش سیستم ایمنی بدن در امان باشند؛ اما آنتی‌بادی F16 به بدنه اصلی این پروتئین متصل می‌شود كه در انواع مختلف ویروس‌ها مشابه است. بنابراین می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نه‌چندان دور، تنها با یك بار تزریق این واكسن برای همیشه از ابتلا به آنفلوآنزا و مواجه شدن با پیامدهایی نظیر عطسه و سرفه در امان بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha