یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 40599
سلامت نیوز:  كاردرمانی یكی از تخصص هایی است كه شاید در علم پزشكی كمتر مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از بیمارانی كه دچار مشكلات جسمی- حركتی و حتی روانی شده اند از عملكرد درمانی و بازگشت به زندگی از طریق این علم بی خبر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دانش كاردرمانی حتی برای برخی پزشكان ناشناخته است؛ به گونه ای كه وقتی فردی دچار سكته مغزی می شود، تصور می كند كه باید با عوارض ناشی از سكته تا پایان عمر دست و پنجه نرم كند و پزشك، بیمار را برای بهبود عوارض ناشی از سكته به متخصصان علم كاردرمانی ارجاع نمی دهد.

طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد به این ترتیب كه چنانچه فردی در اثر حادثه ای دچار بیماری های جسمی یا روحی و روانی شد، سیستم ارجاع بعد از درمان فرد، او را به متخصصان كاردرمانی ارجاع دهد.

كاردرمانی دانش و تخصصی است كه سعی‌ می‌كند با استفاده از كار و فعالیت به ارتقا و حفظ سلامت افراد كمك كند و نخستین هدفی كه كاردرمانی دنبال می كند، این است كه فرد را قادر به انجام امور و فعالیت‌های روزانه زندگی‌ كند؛ این امر از طریق ایجاد توانمندی در افراد یا تغییر موانع محیطی‌ صورت می‌پذیرد.

كاردرمان ها از طریق آموزش های بسیار وسیع و متنوع به دانش و مهارت هایی مجهز می شوند كه به واسطه آن می توانند به افراد یا گروه هایی كه در اثر شرایط بیماری دچار آسیب های ساختاری یا عملكردی شده‌اند، كمك كنند و با همكاری مشترك، موانع تاثیر گذار بر توانایی اجرایی آنها را كاهش دهند.

كاردرمان‌ها بر این باورند كه توانایی مشاركت در امور روزانه می تواند به واسطه محیط فیزیكی، باورهای اجتماعی و قوانین و مقررات جامعه محدود یا تقویت شود.

كاردرمان ها می توانند در محیط های بسیار متفاوت نظیر مدارس، بیمارستان ها، كارگاه های شغلی‌، مراكز بازپروری، محل سكونت و سایر مراكز درمانی خدمات ارائه دهند.

در این شرایط، مراجعه كنندگان تشویق می شوند فعالانه در فرایند درمان همكاری كنند و نتیجه درمان بر اساس رضایتمندی فرد و دستیابی به اهداف درمانی تعیین شده ارزیابی می شود.

كاردرمانی مهمترین پروسه توانبخشی است. طبق تعاریف علمی، كاردرمانی هنر بكارگیری فعالیت های هدفمند جهت دادن انگیزه كافی برای انجام وادامه درمان وارائه تمرین های كاربردی مناسب درمانی است كه به منظور پیشگیری از ناتوانی وحل مشكلات عملكردی افراد ناتوان و معلول و كسب حداكثر استقلال عملكردی این افراد بكارمی رود.

این خدمات در محدوده مشكلات فیزیكی و روانی قرار دارند؛ پیشگامان این حرفه معتقدند با استفاده همزمان از عضلات و ذهن در بازی ها ، سلامت و تمرینات و حتی كار می توان سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار داد.

خدمات كاردرمانی در محدوده بیماری های مغز و اعصاب، روماتولوژی، بیماری های عصبی عضلانی، ارتوپدی، سوختگی ها و تغییر شكل های ناشی از آن، صدمات ناشی ازكار، بیماری های ناتوان كننده یا مزمن است كه شامل بیماران مبتلا به بیماری ها با ضایعات جسمی نیز می شود.

بخش كاردرمانی در ایران در سال 1350 با همكاری انجمن توانبخشی ایران و سازمان بهداشت جهانی در تهران و در بیمارستان شفا یحیاییان وابسته به انجمن توابنشخی ایران تاسیس شد و در سال 1351 تكنسین های كاردرمانی در مراكز كاردرمانی شروع به كار كردند.

دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی تهران یكی از دانشكده های فعال در زمینه كاردرمانی است كه در زمینه بیماری های جسمی و روانی به ارائه خدمات توانبخشی می پردازد.

هریك از بخش های فعال اعم از بخش های فیزیكی، اطفال، بزرگسالان، ارتوپدی، تومورهای مغزی، اشكالات اندامی، روحی و روانی در این دانشكده دارای سوپروایزرهایی است كه مسوولیت بخش را به عهده دارند.

یكی از بیماران بخش سكته مغزی كه در حال انجام حركات كاردرمانی است در گفت و گو با ایرنا می گوید: حدود دو ماهی است كه دچار سكته مغزی شده ام و در این مدت پنج جلسه تحت خدمات كاردرمانی قرار گرفته ام.

وی ادامه می دهد: زمانی كه دچار این عارضه شدم، قادر به حركت دست چپم نبودم اما به كمك كاردرمان ها و انجام تمرینات مخصوص، اكنون قادر هستم كارهای شخصی خود را با دست انجام دهم.

افسون حسنی مهربان مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی در این باره می گوید: افرادی كه دچار سكته مغزی می شوند، نیمه ای از بدن آنها فلج می شود و قادر به انجام كارهای روزمره نیستند كه در كاردرمانی سعی می شود سطح عملكرد قبلی فرد بازگردانده شود تا فرد قادر به انجام فعالیت های روزانه باشد.

وی با بیان اینكه سكته مغزی عملكرد فوقانی و تحتانی بدن را تحت الشعاع قرار می دهد، می افزاید: زمان طلایی برای عملكرد مثبت كاردرمانی در افرادی كه دچار سكته مغزی شده اند، تا قبل از شش ماه است اما بعد از گذشت شش ماه خدمات كاردرمانی در مدت زمان طولانی تری اثربخش خواهد بود.

مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی اضافه می كند: یكی از ابزارهایی كه برای بازگشت عملكرد مغز انجام می شود ابزار 'فیبس' مخصوص حركات مچ دست است.

به گفته وی، صفحه كلید و پیچ از دیگر ابزارهایی است كه به بیمار كمك می كند تا كارهای شخصی خود را در طول روز بتواند انجام دهد.

وی با اشاره به عملكرد دستگاه 'پردو پك بورد' می گوید: این دستگاه برای ارزیابی و تمرین حركات ظریف دست است و پیشرفت بیمار از طریق این دستگاه سنجیده می شود.

مهربان با یادآوری ارائه خدمات كاردرمانی به بیماران روانی افسردگی، اسكیزوفرنی، اوتیسم در كودكان و غیره می گوید: خدمات كاردرمانی باعث بازگشت بیمار به اجتماع می شود و خانواده بیمار كمتر در معرض فشار قرار می گیرد.

مدیر گروه كاردرمانی دانشكده توانبخشی اضافه می كند: یكی از مشكلاتی كه اكنون بیماران با آن مواجه هستند، تعرفه های خدمات كاردرمانی است كه بر اساس تعرفه های آزاد نظام پرشكی پرداخت می شود.

وی ادامه می دهد: تصویب این تعرفه ها در جذب افراد نیازمند ارائه خدمات كاردرمانی، بسیار تاثیر گذار خواهد بود چرا كه یكی از دلایل مراجعه نكردن افراد نیازمند به این خدمات، هزینه بر بودن خدمات كار درمانی است.

*** سه هزار فارغ التحصیل كاردرمانی

وی با بیان اینكه كاردرمانی در دنیا سابقه قدیمی ندارد، تصریح می كند: این رشته در ایران دارای 40 سال قدمت است كه طی این سال ها دستخوش تحولات بسیاری شده است.

وی می افزاید: حدود سه هزار فارغ التحصیل كاردرمانی در كشور وجود دارد در حالی كه حدود 13 درصد افراد جامعه در زمینه های مختلف ناتوان هستند.

مهربان با بیان اینكه در ایران ارائه خدمات كاردرمانی در زمینه های روانی و اجتماعی و نیز ارائه خدمات به اطفال و سالمندان بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، می گوید: ارجاع بیمار برای دریافت خدمات كاردرمانی از طریق پزشكان صورت می گیرد اما مراجعات خصوصی نیز مورد حمایت كاردرمان ها قرار می گیرد.

عضو هیات علمی دانشكده توانبخشی تصریح می كند البته پزشكان برای ارجاع بیماران خود به دریافت خدمات كاردرمانی نیازمند آگاهی هستند كه لازمه آن نیز ارائه برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی رشته های توانبخشی به پزشكان است.

مهربان اضافه می كند: اطلاع نداشتن پزشكان از این نوع خدمات و حمایت نكردن بیمه از ارائه خدمات كاردرمانی، میزان مراجعات افراد نیازمند را كاهش می دهد كه در این دو زمینه باید راهكارهای اساسی اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha