یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴

افرادی كه به لحاظ روحی انسان‌های سالمی هستند، در واقع به افكار و احساسات و رفتار خود آگاه‌اند. آنها راه‌های مقابله با استرس را كه بخش طبیعی زندگی همه انسان‌هاست به خوبی آموخته‌اند. در مورد خودشان احساس خوبی دارند و با دیگران نیز روابط عاطفی سالمی برقرار می‌كنند.

سلامت نیوز: افرادی كه به لحاظ روحی انسان‌های سالمی هستند، در واقع به افكار و احساسات و رفتار خود آگاه‌اند. آنها راه‌های مقابله با استرس را كه بخش طبیعی زندگی همه انسان‌هاست به خوبی آموخته‌اند. در مورد خودشان احساس خوبی دارند و با دیگران نیز روابط عاطفی سالمی برقرار می‌كنند.

به هر حال بسیاری از اتفاقات روزمره كه در زندگی رخ می‌دهد، می‌تواند سلامت عاطفی فرد را تحت تأثیر قرار داده و حس غم و اندوه و استرس و اضطراب ایجاد كند. این موارد عبارتند از:  نقل مكان به خانه جدید   تولد نوزاد  بیماری یا جراحت   طلاق و ازدواج   مرگ عزیزان   تغییر شغل (ارتقای شغلی یا از دست دادن شغل)  تجربه مشكلات مالی

چینی‌ها معتقدند كه
ریه: شخصی كه دچار مشكل ریه و بی‌انرژی است، احساس غم و اندوه می‌كند و با گذشت زمان این احساس، ریه او را ضعیف كرده و می‌تواند به بیماری تنگی نفس، سرماخوردگی و آسم مبتلا شود و احساس خستگی كند. كبد: زمانی كه كبد مشكل دارد، فرد احساس عصبانیت كرده و تحریك‌پذیر و افسرده می‌شود. همچنین زیر دنده و پهلوی خود احساس درد می‌كند و درد دل و سردرد به سراغش می‌آید.  طحال: مشكلات طحال همچون مشكلات گوارشی، موجب نفخ، كم‌اشتهایی، رنگ پریدگی، خستگی و اِدم شده و حس نگرانی را در بیمار ایجاد می‌كند. كلیه: اگر كلیه فاقد انرژی لازم باشد، فرد دچار ترس می‌شود و این ترس با علائمی همچون خستگی، مشكلات ادرار، كمر درد و زانو درد و كمبود انرژی جنسی همراه خواهد بود. قلب: شادی و هیجان بیش از حد به‌دلیل اختلال در قلب به‌وجود می‌آید و این اختلال با علائمی همچون رویایی بودن، اختلال در خواب، حافظه ضعیف و بی‌قراری همراه می‌شود. در فرد سالم، حالت هیجانی موقتی است و او در زمان كوتاهی به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

رابطه احساسات با سلامت بدن

گاه تغییرات خوب و مثبت نیز می‌تواند به اندازه تغییرات بد، استرس‌زا باشد. تأثیر احساسات بر سلامتی: بدن بسته به نوع فكر كردن، احساس و رفتار شما از خود واكنش نشان می‌دهد و این واكنش را ارتباط ذهن و بدن می‌نامند. هنگامی كه استرس دارید و یا مضطرب و ناراحت هستید، بدن تلاش می‌كند به شما بگوید یك چیزی اشتباه است و صحیح عمل نمی‌كند. مثلاً فشار خون بالا و یا زخم معده ممكن است پس از یك واقعه استرس‌زا، مثل مرگ یك عزیز ایجاد شود. علائم فیزیكی زیر می‌توانند نشانه عدم تعادل روانی و احساسی فرد باشند: یبوست یا اسهال، خشكی دهان، كمردرد، تغییر در اشتها، درد قفسه سینه، خستگی بیش از حد، درد عمومی، سردرد، فشار خون بالا، مشكلات خواب و بی‌خوابی، تپش قلب، مشكلات جنسی، تنگی نفس، سفتی گردن، تعریق، ناراحتی معده، افزایش یا كاهش وزن. اگر شما از لحاظ روحی سلامت نباشید، سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. از طرفی، زمانی كه شما استرس دارید و یا مضطرب و نگران هستید نمی‌توانید آن طور كه باید، مراقب سلامتی خود باشید به خوبی ورزش كنید، یا غذاهای مغذی بخورید و یا حتی داروهای تجویزی پزشك را بموقع مصرف كنید. مصرف زیاد الكل، مواد مخدر، سیگار و حتی دارو نشانه عدم سلامت عاطفی فرد است.
 همه ما افرادی را دیده‌ایم كه همیشه یا اكثر اوقات، عصبانی، خوشحال، غمگین، نگران و یا ترسو هستند، چینی‌ها معتقدند هر یك از حواس پنجگانه به یك ارگان خاص از بدن مربوط می‌شود و به‌طور مستقیم روی یك قسمت از بدن تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، یك واكنش متقابل به صورت چرخه‌ای میان اندام بدن و حواس وجود دارد؛ به‌طوری كه وقتی به هر دلیلی احساس خوبی نداریم، اندام‌ها و اجزای بدن به درستی فعالیت نمی‌كنند و همین مسأله مجدداً موجب برانگیخته شدن احساسات منفی می‌شود.

دستیابی به سلامتی
مدتی آرام بنشینید و مدیتیشن كنید. در این حالت روی تمام اجزای بدن خود متمركز شوید و سعی كنید با تنفس آرام و طبیعی، تنش را از خود دور كنید.
 رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید تا سلامتی به بدن شما باز گردد. برای تقویت ریه، ادویه‌جات، ترشی‌جات و غذاهای تند را در  رژیم غذایی خودكم كنید و ورزش‌های هوازی انجام دهید و نفس عمیق بكشید. خنده بهترین دارو است.

  برای تقویت كبد و كمك به مدیریت خشم و تحریك‌پذیری، مصرف گوشت و محصولات لنبی را كاهش دهید و از مصرف بی‌رویه آنها خودداری كنید. در عوض آجیل و سایر دانه‌ها را بخورید، سركه و لیمو را به غذای خود اضافه كنید، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم غذا را كاهش دهید.

 برای تقویت طحال و كاهش نگرانی، از نوشیدنی‌های سرد و سبزیجات خام خودداری كنید و برنج قهوه‌ای و سیب‌زمینی شیرین و كدو را به رژیم غذایی خود بیفزائید. به‌طور كلی می‌توان گفت مصرف غذاهایی كه شیرینی طبیعی دارند، برای طحال مفیدند. نوشیدن چای زنجفیل، پرهیز از پرخوری و مصرف غلات سبوسدار، سلامت طحال را تضمین می‌كند.
 برای تقویت كلیه و سلامت آن، از فعالیت بیش از حد، انزال زیاد (برای مردان) و مصرف شكر خودداری كنید. گوشت بره، گوشت گاو، حبوبات، گردو و لوبیا، سلامت كلیه را تأمین می‌كند، از استرس دوری كنید.

 برای آرامش قلب، از چای‌های گیاهی، به ویژه بابونه و سنبل‌الطیب استفاده كنید و از مصرف الكل، دخانیات و قند بپرهیزید. استفاده بیش از حد از رایانه و تماشای بیش از حد تلویزیون (به خصوص قبل از رفتن به رختخواب) برای سلامت قلب مضر است. در آن واحد فقط روی یك كار تمركز كنید و از تمركز هم‌زمان روی چند كار خودداری ورزید.

بهبود سلامت روحی
ابتدا سعی كنید احساسات خود را به رسمیت بشناسید و آنها را بپذیرید و درك كنید. در مرحله بعد، مرتب‌سازی دلایل نگرانی، غم و اضطراب می‌تواند به درمان و رفع آنها كمك بسیاری كند. احساسات خود را به روش مناسب بیان كنید. اگر استرس، اندوه و اضطراب می‌تواند به درمان و رفع آنها كمك بسیاری كند، احساسات خود را به روش مناسب بیان كنید. اگر استرس، اندوه و اضطراب شما ناشی از مشكلات جسمی است، نگهداشتن این احساس‌ها در بدن، اوضاع را بدتر می‌كند. این موضوع را با یكی از اعضای خانواده، یا دوستان، مشاور و یا پزشك مطرح كنید؛ شاید آنها بتوانند با حمایت و پشتیبانی خود، سلامت عاطفی را مجدداً به شما بازگردانند.
 در یك وضعیت متعادل زندگی كنید:
سعی كنید به مشكلات مدرسه، خانه، كار و ... كه حس منفی در شما ایجاد می‌كنند، فكر نكنید. این، به آن معنا نیست كه وقتی نگران، مضطرب و افسرده هستید، تظاهر به خوشحالی كنید، بلكه سعی كنید روی مسائل و نكات مثبت زندگیتان تمركز كرده و به آنها فكر كنید. حتی می‌توانید هر چیز مثبتی را كه موجب خوشحالی و نشاط شما می‌شود، در یك دفترچه یادداشت و در مواقعی كه دچار حس منفی می‌شوید به آن رجوع كنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه داشتن دیدگاه مثبت موجب بهبود سلامت و افزایش كیفیت زندگی می‌شود. برای هر چیزی كه موجب خوشحالی و لذت شما می‌شود، وقت بگذارید و راه هایی بیابید كه بتوانید بر مشكلات و استرس در زندگی غلبه كنید.

  انعطاف‌پذیر باشید:
 افراد انعطاف‌پذیر به راحتی با راهكارهای مناسب با استرس مقابله می‌كنند. انعطاف‌پذیری را می‌توانید به طرق مختلف تقویت كنید؛ مثل حمایت اجتماعی، حفظ دیدگاه مثبت از خود، پذیرش تغییر و تحول در زندگی و امید به آینده.
 ذهن و بدن خود را آرام كنید: روش‌های تمدد اعصاب، مثل مدیتیشن، راه مناسبی برای به تعادل رساندن احساسات است. مدیتیشن در واقع نوعی هدایت تفكر و اندیشه است. به‌طور كلی می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف ذهن خود را به سمت افكار مثبت هدایت كرد؛ مثل مدیتیشن، ورزش، حركات كششی، تنفس عمیق و ... برای یافتن روش‌های تمدد اعصاب با پزشك خود مشورت كنید.

  مواظب خودتان باشید:
برای حفظ سلامت روحی، هانطور كه گفته شد، سلامت جسمی بسیار مهم است و با داشتن یك رژیم غذایی سالم، خواب كافی و ورزش می‌توان سلامت بدن را تأمین نمود. ورزش در از بین بردن تنش بسیار مفید است. از پرخوری و مصرف مواد مخدر و الكل اجتناب كنید كه خود زمینه‌ساز مشكلات جسمی و خانوادگی است.

 در مورد احساسات منفی خود با مشاور صحبت كنید: ممكن است بگویید نمی‌توان در مورد مشكلات و احساسات صحبت كرد؛ زیرا مسأله شخصی است؛ ولی همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید كه پزشك با نگاه كردن به شما نمی‌تواند متوجه استرس و اضطراب و ناراحتی شما بشود. با پزشك خود صادق باشید. او باید دریابد كه مشكل فیزیكی شما ناشی از مشكلات روانی و عاطفی شماست یا به علائم و مشكلات دیگر جسمی مربوط می‌شود. ممكن است پزشك شما را برای درمان مشكلات فیزیكی به روانپزشك ارجاع دهد و ابتدا سلامت عاطفی و روحی شما كه دلیل ایجاد مشكل جسمی است، درمان شود. توجه داشته باشید كه گاهی این احساسات منفی به حدی قوی هستند كه شما را از لذت بردن از زندگی محروم می‌كنند و كیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. حتی افسردگی نیز یك بیماری پزشكی است كه با مشاوره فردی و پزشكی و یا با هر دوی آنها قابل درمان می‌باشد.

 منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha