یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 40602
سلامت نیوز: بتازگی سلول ‌های بنیادی شبه ‌جنینی در شیر مادر یافت شده است.

این اولین بار است كه چنین سلول‌هایی در بزرگسالان پیدا می‌شود. اگر این سلول‌ها بتوانند برای مدت كافی زنده بمانند می‌توان از آنها برای درمان بالینی بسیاری از بیماری‌ها استفاده كرد.

این نوع از سلول‌ها می‌توانند به سلول بافت‌هایی چون استخوان، مفصل، لوزالمعده، كبد و حتی سلول‌های عصبی تبدیل شوند.

نكته‌ای كه باعث خشنودی دانشمندان شده است این كه این سلول‌ها به تعداد زیادی در شیر مادر یافت می‌شوند و در كل حدود دو درصد سلول‌های شیر مادر را تشكیل می‌دهند البته برخی از دانشمندان وجود چنین سلول‌هایی را مورد تردید قرار داده‌اند.

محققان این طرح معتقدند بهترین آزمایش برای آزمودن این سلول‌ها این است كه آنها را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق كنند و در صورتی كه این سلول‌ها موجب ظاهر شدن تومور در آنها شد، می‌توان نتیجه گرفت این سلول‌ها ظرفیت تبدیل به انواع دیگر بافت‌ها را دارند.

سلول ‌های بنیادی شبه‌ جنینی قبلا در مایعی كه جنین را فرا می‌گیرد و بندناف پیدا شده‌اند اما این اولین بار است كه این سلول‌ها در بزرگسالان دیده می‌شود.

البته سایر انواع سلول‌های بنیادی كه می‌توانند به سلول‌های خون، استخوان، چربی و غضروف تبدیل شوند در بزرگسالان وجود دارند اما این تعداد در مقابل قابلیت سلول‌های موجود در شیر مادر در تبدیل به انواع زیادی از سلول‌ها بسیار ناچیز است.

حتی اگر در آزمایش‌های بعدی معلوم شود این سلول‌ها از نوع شبه‌جنینی نیستند، باز هم می‌توان از آنها برای بازسازی بافتی استفاده كرد.

به عنوان مثال می‌توان این سلول‌ها را ذخیره كرد و اگر مادر در آینده دچار بیماری، مثلا دیابت شود از این سلو‌ل‌ها به عنوان جایگزین سلول‌های لوزالمعده‌اش استفاده كرد.

در این میان این كشف ما را با سوال مهمی روبه‌رو می‌كند: نقش این سلول‌‌‌ها در نوزاد شیرخوار چیست؟

مطمئنا وجود تعداد زیادی از این سلول‌ها در شیر مادر نمی‌تواند برای نوزاد بی‌دلیل باشد. ممكن است این سلول‌ها نقش بازسازی‌كننده داشته باشند. هم‌اكنون دانشمندان در تلاشند تا این سلول‌ها را در بدن نوزاد دنبال كنند و از نقش آنها آگاهی یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha