یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 40610
سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان ریه را شایع ترین سرطان در بین مردان به ویژه افراد سیگاری اعلام کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سودابه شهید ثالث، متخصص انکولوژی و رادیو تراپی با اشاره به اینکه سرطان ریه شایع ترین سرطان در مردان و مقام دوم شیوع را در زنان دارد اظهار داشت: اگر فردی روزانه 25 نخ سیگار استفاده کند نسبت به یك فرد غیر سیگاری 25 بار بیشتر در معرض خطر سرطان ریه قرار می گیرد و هرچه در سنین پایین تری سیگار كشیدن آغاز شود امكان ابتلا به سرطان ریه بیشتر می شود.

متخصص انکولوژی و رادیو تراپی مهم ترین راه پیشگیری از بروز سرطان ریه را استفاده نکردن و یا قطع سیگار عنوان کرد و افزود : به محض قطع سیگار خطر پیشرفت سرطان متوقف می شود مگر آنكه تومور قبل از ترک سیگار در ریه ایجاد شده باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 31 هزار نفر به علت سرطان ریه جان خود را از دست می دهند گفت: همچنین سیگار عامل فوت 13 هزار نفر به علت ابتلا ء به سرطانهای مری، حنجره، مثانه، كلیه، لوزالمعده و معده است.

دکتر سودابه شهید ثالث تنگی نفس، درد های دائمی قفسه سینه، بالا آوردن خون به همراه سرفه ها، خس خس سینه، گرفتگی تارهای صوتی، تورم صورت و گردن، کاهش وزن، خستگی و کم اشتهایی را از نشانه های این بیماری برشمرد و افزود: افراد در صورت بروز این علائم به پزشکان متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha