دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 40623
سلامت نیوز :شش سال پیش هیات دولت به منظور حفاظت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای داخلی و خارجی را تصویب كرد. در این مدت نه تنها خودروسازان هیچ حركت قابل قبولی در این باره از خود نشان ندادند بلكه بعد از توزیع بنزین های داخلی كه در مقایسه با مشابه خارجی خود از كیفیت پایینی برخوردار بودند آلودگی هوا نیز بیشتر شد.

تهران امروز نوشت : این در حالی است كه بعد از انتشار اخباری مبنی بر كیفیت نامناسب بنزین مسئولان در برابر این خبر موضع گیری كرده و بنزین توزیع شده در كشور را در حد بنزین های روز اروپا معرفی كردند در حالی كه واقعیت آن چیزی نبود كه مسئولان بر زبان می آوردند. مقدار بالای بنزن و آزبست موجود در هوای كلانشهرها چند سالی است كه صدای مسئولان را در آورده اما كارخانجات خودروسازی بدون توجه به هشدارها همچنان خودروهایی‌را كه كیفیت مناسبی ندارند، همچنان تولید می كنند. این روزها اما محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست معتقد است با رعایت استاندارد یورو 4 در خودروها، سرانه آلایندگی در هر کیلومتر پیمایش این خودروها از 50 گرم به کمتر از 7/ 2 گرم می‌رسد که بسیار مغتنم است.

وی با بیان اینکه تا سال 1382 استانداردی برای آلایندگی خودروها وجود نداشت و بعد از آن نیز تنها استاندارد یورو 2 رعایت می شد، افزود: خوشبختانه در حال حاضر با اقداماتی که انجام شده فردا از خودروهایی با استاندارد یورو 4 رونمایی می شود. محمدی زاده تصریح كرد: تا پایان سال 91 تولید خودرو با استاندارد یورو 5 یعنی استانداردهای روز دنیا به صورت جدی آغاز می شود، یعنی بعد از این هر 20 ماشینی که در کشور تولید می شود، به اندازه یک خودرو در گذشته آلایندگی تولید می کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای اصلاح فرآیند تولید تمام صنعتگران و قطعه سازان ساماندهی شدند، گفت: در حال حاضر با حذف سرب و رساندن میزان سرب منتشر شده در هوا که کمتر از نیم تن در طول سال اراده و عزم جدی در کشور و ظرفیتهای موجود برای انجام تصمیمات بزرگ نمایان است. به گفته وی، ظرفیت و اراده و عزم موجود در کشور در مورد سوخت هم به همین شکل است و با تولید سوخت یورو 4 و 5 از اراک تهران و برخی نقاط دیگر انقلابی در فرآورده های سوختی در کشور اتفاق می افتد. به گفته وی، مزایای سوخت یورو 4 کاهش گوگرد از 400 ppm به 100 ppm از آنجایی که گوگرد یکی از منابع اصلی و آلاینده های خطرناک برای سلامتی انسانهاست، این دستاورد بزرگی است.

محمدی زاده تصریح کرد: با تولید سوخت یورو 4 میزان بنزن، از 5 درصد حجمی در سوخت یورو 2 به یک درصد حجمی در سوخت یورو 4 کاهش می یابد. کاهش در میزان آروماتیک نیز به همین شکل در سوخت یورو 4 اتفاق می افتد که این به نوبه خود توفیق بسیار بزرگی است.

به گفته وی، با آغاز تولید سوخت یورو 4 در تمام پالایشگاه های تهران شاهد تولید روزانه 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد قابل قبول خواهیم بود. به گفته محمدی زاده، معاینه فنی خودروها، پایش میزان آلایندگی، توسعه فضای سبز، مدیریت ترافیک، مدیریت سوخت و خروج خودروهای اسقاطی همگی اقداماتی است که در راستای تسهیل عملیاتی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد، افزود: امسال سال اول این برنامه جامع است که خوشبختانه بیش از اعلام دولت، همه دستگاه ها وارد عمل شده و زمینه برای اجرای این طرح را فراهم

کرده اند. به گفته محمدی زاده، از 85 واحد صنعتی که دارای گواهینامه بهره برداری هستند، تنها کمتر از 4 درصد دارای آلایندگی بوده و بیش از 96 درصد از این صنایع حداقل استانداردها را رعایت می کنند.

به گفته وی، صنایع کلیدی و بزرگی مانند فولاد مبارکه در یک سال و نیم گذشته برای حذف غبارات دودکش ها و فلزات آلاینده 220 میلیارد تومان هزینه کرده است اما از آنجایی که این غبارات دوباره تبدیل به محصول می شود، ظرف دو و نیم سال تمام این هزینه ها به فولاد مبارکه باز

می گردد. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر بین صنایع مختلف از مس تا فولاد مسابقه ای برای حفظ محیط زیست و رفع آلاینده ها آغاز شده است که این عطش صنایع برای حفظ محیط زیست، بالاترین دستاورد برای نظام است. به گفته وی، اگرچه گواهینامه زیست محیطی برای صنعتگران نوعی حیثیت و اعتبار بین المللی محسوب

می شود، اما برای سازمان محیط زیست نشان دهنده نوع تولیدی است که این سازمان بر می تابد و در جهت رفاه و آسایش و سلامت جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha