سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در اکثر کشورهایی که نظام سلامت موفقی دارند، پرستاران اجازه تجویز 250 قلم دارو و نیز تجویز خدمات تشخیصی مانند اسکوپی ها را دارند که موجب رضایتمندی مردم و کاهش هزینه ها می شود.


غضنفر میرزابیگی در گفت و گو با نظام پرستاری افزود: کشورهای زیادی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، آفریقای جنوبی و... هستند که پرستاران آنها  اجازه تجویز 250 قلم دارو و نیز تجویز خدمات تشخیصی به خصوص اسکوپی ها را دارند و این امر موجب روانی کار، شفافیت در نظام  سلامت آنها و به خصوص تصمیم گیری سریع پرستاران شده و در نهایت رضایتمندی مردم و بیماران و کاهش هزینه ها را در بر داشته است.

وی ادامه داد: در کشور آمریکا فقط در سال 1993 اجرای این طرح بین 8 تا 10 میلیون دلار برای نظام سلامت این کشور صرفه جویی در بر داشت و رضایتمندی مردم را از خدمات سلامت بالابرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: البته این طور نیست که هر پرستار بلافاصله بعد از  فارغ التحصیلی اجازه تجویز  دارو داشته باشد بلکه باید پرستارانی بعد از طی دوره هایی بین 6 ماه تا  یکسال برای تجویز دارو و خدمات تشخیصی آموزش ببینند و بتوانند اجازه این کار به دست آورند.

میرزابیگی گفت: کشور انگلیس نیز از سال 1999 بعد از مشاهده تجارب موفق این برنامه رسماً برگزاری دوره آموزش نسخه نویسی را برای پرستاران آغاز کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز برای ارتقای رضایتمندی مردم  از خدمات سلامت و کاهش هزینه ها گریزی از این کار نیست و دیر یا زود مسئولان باید چنین طرحی را اجرا کنند تا پزشکان نیز بتوانند وقت بیشتری را برای ارائه خدمات تخصصی، پژوهشی و آموزشی خود داشته باشند و مردم نیز سریعتر به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی اولیه دست پیدا کنند و هزینه های کمتری نیز پرداخت کنند که امیدواریم مسئولان نظام سلامت کشور نیز زمان را از دست ندهند و اجرای چنین تصمیم مهمی را به تأخیر نیندازند. شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha