دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 40633

یكی از مشكلات چاقی تجمع چربی‌ها در ناحیه شكم است اما گاهی اوقات بدون آن‌كه چاق باشید شكمی برجسته دارید. اگر دچار این مشكل هستید این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

سلامت نیوز: یكی از مشكلات چاقی تجمع چربی‌ها در ناحیه شكم است اما گاهی اوقات بدون آن‌كه چاق باشید شكمی برجسته دارید. اگر دچار این مشكل هستید این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

حتی اگر دوست ندارید/آب بنوشید

نوشیدن آب احتمالا آخرین كاری است كه دوست دارید وقتی شكم‌تان در حال انفجار است انجام دهید اما مصرف آب به میزان كافی در طول روز باعث كنترل میزان سدیم موجود در سطح بدن شده و دیگر در شكم خود احساس بزرگی و نفخ نخواهید داشت. آب باعث تصفیه خون و بهتر كار كردن دستگاه گوارش می‌شود و جلوی نفخ شكم را می‌گیرد.  حتی می‌توانید به جای مصرف نوشیدنی‌های مختلف كه قندهای مصنوعی نیز دارند از آب استفاده كنید؛ یك نوشیدنی كامل، طبیعی و بی‌ضرر.  برای مزه‌دار كردن آب، مقداری آبلیموی تازه می‌تواند پیشنهاد بسیار خوبی باشد. كافی است یك‌بار امتحان كنید و اثرات بسیار خوب آن ‌را در سلامت بدن‌تان ببینید. میوه‌ها و سبزی‌های آبدار هم، منابع خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن و كاهش نفخ‌های شكمی هستند.


بدون نمك مزه‌دار كنید/نمك، دشمن سلامت

مواد‌غذایی آماده و فست‌فودها سرشار از نمك و میزان پایین فیبر هستند كه هر 2 ایجاد نفخ می‌كنند. هنگام خرید مواد‌غذایی آماده و كنسروها حتما به محتویات آن توجه كنید. اگرچه همیشه متخصصان تغذیه خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را به ما توصیه می‌كنند اما به یاد داشته باشید مصرف سبزی‌ها با سس فراوان و نمك زیاد نیز باعث بزرگ‌شدن شكم و افزایش نفخ می‌شود. هیچ‌وقت میزان نمك موجود در مواد‌غذایی را از طریق مزه كردن آن‌ها اندازه‌گیری نكنید. برای اطلاع از میزان نمك در مواد‌غذایی كه خریداری می‌كنید حتما برچسب‌های روی بسته‌بندی‌های آن‌ها را مطالعه كنید.  برای مزه‌دار كردن غذاها هم نیازی به نمك فراوان نیست، می‌توانید غذاهای خود را به‌راحتی با مقداری آبلیمو، پودر سیر، پودر نعنا و ریحان،  عصاره گشنیز، جعفری یا سایر سبزی‌هایی كه با ذائقه شما و سایر اعضای خانواده جور است، طعم‌دار كنید.


بفرمایید موز- انبه/پتاسیم فراموش نشود!

بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها منابع خوب پتاسیم هستند اما بعضی از آن‌ها از نظر میزان این ماده معدنی غنی‌تر و كامل‌تر هستند؛ موز، انبه، هندوانه، سیب‌زمینی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، مغز بادام، پسته و....آب میوه‌های طبیعی هم منابع خوب پتاسیم و قند طبیعی هستند، خوردن آن‌ها را فراموش نكنید. پتاسیم می‌تواند ورم شكم و نفخ را كمتر كند.

این نوشیدنی‌ها ممنوع هستند/نوشابه‌های گازدار نخورید

شیرین‌كننده‌های مصنوعی كه جایگزین مواد قندی شده‌اند در موادی كه با عنوان مواد بدون قند وارد بازار می‌شوند هم وجود دارند. محصولات بدون قند، كالری كمتری را جذب بدن می‌كنند اما در روده انباشته شده و باكتری‌های بسیاری از آن‌ها تغذیه می‌كنند. نتیجه چه می‌شود؟ افزایش نفخ و احساس بزرگ‌شدن شكم.


آن‌ها را سر سفره بیاورید/ با لبنیات دوست شوید!

لبنیات منبع بسیار خوب كلسیم و سایر مواد معدنی است. قند موجود در مواد لبنی هم یك قند طبیعی است  اما بدن بعضی افراد آنزیم مورد نیاز برای هضم لاكتوز را به میزان كافی ندارد و این كمبود آنزیم و هضم نشدن لاكتوز بعد از مدت زمان طولانی باعث ایجاد نفخ می‌شود.

بنابراین اگر خوردن شیر به مقدار زیاد شما را اذیت می‌كند، از مقادیر كم شروع كنید و كم‌كم میزان آن ‌را افزایش دهید. نیازی نیست كه از همان ابتدا روزی 3 لیوان شیر بخورید و بدن خود را با مشكل روبه‌رو كنید. اجازه دهید تا بدن‌تان ابتدا به هضم شیر و مواد لبنی به میزان اندك عادت كند سپس میزان آن ‌را افزایش دهید.

اگر با هضم لاكتوز مشكل دارید می‌توانید از محصولاتی كه لاكتوز آن‌ها كم شده استفاده كنید. درصورتی كه كلسیم مورد نیاز بدن از مواد لبنی تامین نشود باید آن ‌را از طریق سایر مواد حاوی كلسیم مانند شیر سویا یا آب پرتقال و میوه‌های طبیعی تامین كنید.


وعده‌های بیشتر، سرعت كمتر/كم بخورید، همیشه بخورید!

به جای ۳ وعده غذایی كامل از وعده‌های متعدد و كوچك‌تر استفاده كنید؛ این كار باعث می‌شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قندخون و گرسنگی نیز كنترل شود بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی كوچك‌تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

در ضمن سریع خوردن غذا بدون این‌كه خوب آن را بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می‌شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بكشد. توجه داشته باشید هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر می‌توانید نفخ معده را كاهش دهید. یك ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری زودتر است. بررسی‌ها و تحقیقات پزشكی نشان داده هرچه كندتر غذا بخورید، مقدار كمتری غذا خواهید خورد چراكه زودتر احساس سیری می‌كنید.


آرام آرام عادت كنید/سبزی‌ها و انتخاب صحیح آن‌ها!

در انتخاب سبزی‌ها دقت كنید. ممكن است با خوردن سبزی‌هایی مانند كلم بروكلی و گل كلم، با نفخ مواجه شوید البته این به این معنی نیست كه آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف كنید بلكه آن‌ها را كم‌كم به رژیم غذایی خود اضافه كنید تا بدن به این تركیبات كه برای تمام دستگاه‌های بدن مفید هستند عادت كند.


بدنسازی كنید/دست به كار شوید، چرا نشسته‌اید؟!

 هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را كاهش می‌دهند اما محققان می‌گویند انجام ورزش شكم در طول روز عضلات شكم را تقویت می‌كند. تقویت عضلات شكم به‌شخص، ظاهر لاغرتر با عضلات قوی و حالت بدنی بهتر می‌دهد.

نفخ معده و بزرگ شدن شكم در بیشتر موارد موضوع خطرناكی را با خود به همراه ندارد اما به‌دنبال حاد شدن این موضوع و روز به روز وخیم‌تر شدن آن، به پزشك خود مراجعه كنید تا راه‌های درمانی موثرتری را به شما پیشنهاد كند.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha