دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
سلامت نیوز: استرس‌ عبارت‌ است‌ از واكنش‌های‌ فیزیكی‌، ذهنی‌ و عاطفی‌ كه‌ در نتیجه‌ تغییرات‌ و نیازهای‌ زندگی‌ فرد، تجربه‌ می‌شوند. تغییرات‌ می‌توانند بزرگ‌ یا كوچك‌ باشند. پاسخ‌ افراد به‌ تغییرات‌ زندگی‌ متفاوت‌ است‌. استرس‌ مثبت‌ می‌تواند یك‌ انگیزش‌ دهنده‌ باشد در حالی‌ كه‌ استرس‌ منفی‌ می‌تواند در زمانی‌ كه‌ این‌ تغییرات‌ و نیازها، فرد را شكست‌ می‌دهند، ایجاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای مقابله با استرس‌ها یا فشارهای روانی، راهكارهای مختلفی وجود دارد كه شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد.

با رعایت و بكارگیری این روش‌ها، می توانیم علاوه بر حل یا كم كردن مشكلات به آرامش پایدارتری دست یابیم :

*به خداوند توكل كنیم

وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار كند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توكل به خدا از هرگونه یاس و اضطراب و فشار روانی رها می شود.

* عوامل استرس زا را كم كنیم

عوامل بی شماری ممكن است باعث استرس ما شوند كه باید آنها را شناخته و سعی كنیم از زندگی خود حذف كنیم. برای مثال، اگر شلوغی موجب ناراحتی ما می شود، زمانی را برای خرید انتخاب كنیم كه خلوت باشد.

* از وقایع اطراف خود با اطلاع باشیم


بی اطلاعی و نادیده گرفتن حوادث و وقایع اطرافمان، دلیل بر شادی و عدم وجود مشكل نیست. گاهی اوقات آن چه ما بعلت عدم آگاهی از اصل موضوع در ذهن خود تصور می كنیم، بسیار بدتر و ناراحت كننده تر از آن چیزی است كه واقعا" اتفاق افتاده است.

* از وضعیت جسمی خود آگاه باشیم


از نشانه های پریشانی در خود از قبیل سردرد، آشفتگی، درد معده، نداشتن تمركز، سرماخوردگی، خستگی زیاد و ... مطلع باشیم. زیرا این علائم می توانند نشانه های استرس باشد كه باعث اختلالات جدی تر از قبیل: زخم معده، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و..... باشند.

*برنامه های زندگی را اولویت بندی كنیم

هنگامی كه با انبوهی از مشكلات به طور همزمان روبرو هستیم، به آسانی در مقابل آنها به زانو در آمده و از حل آنها عاجز می شویم. زیرا آشفتگی و بی نظمی، در كارها و برنامه ها می تواند تولید استرس كرده، یا نقطه ای برای شروع آن از شكست طرح های ناتمام می شود. اولویت بندی مسائل به ترتیب اهمیت و بررسی آنها به ما این امكان را می دهد كه به هر كاری در زمان و مكان خود رسیدگی كنیم، بهتر است كه طرح‌ها را یكی بعد از دیگری به انجام برسانیم.

از ارتباط با افرادی كه سبب استرس ما می شوند دوری كنیم. یا اگر دوری كردن از این افراد برایمان مشكل است، می توانیم ارتباط خود را با او در جمع برقرار كنیم .

* وقت خود را تنظیم كنیم

كارهای روزمره خود را به ترتیب اهمیت و مدت زمان آنها یادداشت كنیم، با این كار در می یابیم وقت خود را چگونه تنظیم كنیم تا همیشه كارهایمان به موقع انجام شود. اگر وقت كافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود نداریم، شاید بیش از حد و بیهوده تلاش می كنیم.

* شب ها به موقع و به اندازه كافی بخوابیم

بدن انسان برای تجدید قوا به خواب كافی و لذت بخش نیاز دارد. شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم. هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس عمیق بكشیم. در این حالت سوراخ راست بینی تحریك و سمت راست بدن فعال تر می شود. زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

* عادت های استرس زای خود را تغییر دهیم

ما از عادت های خوب و بد خود اطلاع داریم و آنها را خوب می شناسیم. می توانیم آنهایی را كه موجب آزار روحی ما می شوند را ترك كنیم. یا اگر ترك آنها مشكل است سعی كنیم از حال و هوای آن عادت خود را خارج كرده یا مسیر فكر خود را تغییر دهیم.

* از معاشرت با افراد استرس زا بپرهیزیم

از ارتباط با افرادی كه سبب استرس ما می شوند دوری كنیم. یا اگر دوری كردن از این افراد برایمان مشكل است، می توانیم ارتباط خود را با او در جمع برقرار كنیم.

* از رقابت با دیگران خودداری كنیم

رقابت با دیگران در كار، شغل، مقام، زندگی و مخصوصا" تجملات و ظواهر، می تواند یكی از منابع اجتناب ناپذیر استرس یا فشار روانی باشد شاید هم افرادی را بشناسید كه كار می كنند تا حسادت و خشم دیگران را برانگیزانند ولی در واقع استرس حاصل از حسادت و رقابت، به خود فرد تحمیل می شود.

* از تكنولوژی درست استفاده كنیم

وسائلی مانند موبایل، كامپیوتر،.... باعث می شوند كه طی یك روز بیش از حد كار و فعالیت انجام دهیم. قبل از خرید وسائل و تجهیزات جدید مطمئن شویم كه این وسایل به پیشرفت موقعیت فعلی ما كمك می كند.

* به چشمان خود استراحت بدهیم

اگر مدت طولانی به تلویزیون یا مانیتور نگاه می كنیم باید به چشمان خود استراحت دهیم هر چند كم. در این زمان به فضای سبز، آسمان یا درختان خیره شویم. اگر در دسترس نیستند می توانیم یك عكس یا پوستر بر روی دیوار نصب كنیم كه بیشتر رنگ های آبی و سبز در آن به كار رفته باشد. این رنگها بسیار آرام بخش هستند.

* مشكلات را بپذیریم

باید پذیرفت كه برخی اوقات شرایط طاقت فرسایی در زندگی پدید می آید و كاری نیز از دست ما بر نمی آید. در این شرایط باید با صبر و پذیرش مشكل و دگرگون كردن موقعیت، بار عاطفی مشكل را كم كنیم.

* ورزش كنیم

تحقیقات نشان داده است كه ورزشكاران از استرس و افسردگی كمتری نسبت به دیگران برخوردارند. همچنین برنامه تمرینات هوازی باعث بهبود حالات افسردگی، اضطراب، آشفتگی فكری و خستگی شدید می باشد. یك پیاده روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه میزان استرس را بطور متوسط تا 14 درصد كاهش می دهد.

مثبت فكر كردن باعث آرامش فكر می شود، كه این امر می تواند با تغییرات فیزیولوژیك كه هنگام بوجود آمدن استرس اتفاق می افتد، مقابله كند، بسیاری از استرس هایی كه تجربه می كنیم از احساسات منفی اطرافمان ناشی می شوند

* قدم بزنیم

در تحقیقاتی كه در دانشكده پزشكی دانشگاه استنفورد در سال 2002 انجام گرفته، آمده است افرادی كه چهار بار در هفته پیاده روی می كنند، استرس كمتری دارند و را حت تر می خوابند.

* بطور صحیح تنفس كنیم

تنفس صحیح باید به این صورت باشد: دم ( دادن هوا به ریه ها ) یك شماره، نگهداشتن نفس چهار شماره ، بازدم ( بیرون فرستادن هوا از ریه ها ) دو شماره .

* به تغذیه خود برسیم

خوردن مناسب بسیار مهم است. زیرا انرژی مورد نیاز بدن را تامین می كند و كمتر دچار حالت عصبی یا فشار روانی می شویم. همیشه از مواد غذایی سبوس دار، میوه، تركیبات كربوهیدرات، سبزیجات و حبوبات ثابت ماندن اندازه ی قند خون شده و كمتر خسته می شویم. از مصرف زیاد نمك، چربی، خوراكی های سرخ شده و مواد قندی ساده كه به آزاد شدن اپی نفرین كمك و باعث عدم مقاومت بدن در برابر فشار روانی می شود خودداری كنیم. به مقدار كافی آب بنوشیم و از مصرف زیاد قهوه، چای و نوشابه های گازدار تا حد امكان پرهیز نماییم.

* روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم

هنگامی كه تحت استرس یا فشار روانی هستیم، بطور غریزی تمایل داریم كه به گوشه تنهایی پناه ببریم. كاری اشتباه تر از این وجود ندارد، چون گوشه گیری باعث می شود تا حواس خود را بیشتر روی مشكلات و افكار منفی متمركز كنیم كه به جای حل آن به تشدید استرس كمك می كند.

* هیجانات سركوب شده خود را تخلیه كنیم

متخصصان معتقدند عمل ساده افشای خود باعث تسكین فشار روانی می شود. نوشتن احساساتمان در دفترچه یا صحبت كردن در نوار كمك می كند تا فشار روانی ناشی از رویدادهایی مثل از دست دادن شغل و ... كم شده و راحت تر و منطقی تر درباره راه حل های مشكلاتمان بیندیشیم.

* مثبت بیندیشیم

مثبت فكر كردن باعث آرامش فكر می شود، كه این امر می تواند با تغییرات فیزیولوژیك كه هنگام بوجود آمدن استرس اتفاق می افتد، مقابله كند، بسیاری از استرس هایی كه تجربه می كنیم از احساسات منفی اطرافمان ناشی می شوند. اندیشیدن به اشخاص یا چیزهایی كه به آنها عشق می ورزیم آثار خوبی را برجای می گذارد.

*روی موضوع آرامش بخش تمركز كنیم

اگر افكارمان به دام اوضاع و احوال نگران كننده ای اسیر شد، سعی كنیم با انحراف افكار روی موضوع های آرام بخش مانند یادآوری خاطرات لذت بخش و یا دقت در تصاویر زیبا، از افكار منفی دوری كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha