دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
سلامت نیوز: كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی گفت: كاهش اشتها و شب ادراری از علائم شایع استرس در كودكان است.

دكتر مهدیه وارث وزیریان در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: کودکان بر اساس آنچه در گذشته دیده و تجربه کرده اند، یاد می گیرند که چگونه با استرس در زندگی روبرو شوند و به آن پاسخ دهند.

وی با اشاره به این كه بسیاری از استرس هایی که کودکان تجربه می کنند، برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست، افزود: از آنجایی که بچه ها تجارب کمتری دارند، حتی موقعیت هایی که با تغییرات کم همراه هستند نیز می تواند تأثیرات زیادی بر روی احساس امنیت و اطمینان آنها بگذارد و کودکان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند.

وی در ادامه در خصوص علائم جسمی استرس گفت: کاهش اشتها، تغییر در عادت غذایی کودك، مشکلات جسمی مانند دردهای پراکنده بدنی، سردرد، احساس درد مبهم در ناحیه سر دل، شب ادراری، اختلال در خوابیدن و لکنت زبان از علائم جسمانی استرس در كودكان است.

 به گفته این روانپزشك، اضطراب، آرامش نداشتن، ترس از تاریکی، تنهایی، گریه کردن، عصبانیت، رفتارهای پرخاشگرانه و لجوجانه، پسرفت به رفتارهای مراحل اولیه رشد مانند مکیدن انگشت و عدم تمایل برای شرکت در فعالیت های خانوادگی یا مشارکت در مدرسه از شایعترین علائم روانی استرس است.

دكتر وارث وزیریان برای جلوگیری از استرس در كودكان به والدین توصیه كرد: والدین با فراهم كردن محیط امن، آشنا، پایدار و قابل اعتماد می توانند تا حدودی از استرس فرزندانشان بكاهند.

وی تصریح كرد:‌ نوع برنامه های تلویزیونی که کودکان می بینند نیز در استرس آنها تاثیرگذار است برنامه های تلویزیونی نباید سبب ترس و اضطراب در آنها شود همچنین بهتر است والدین زمان هایی را با کودک خود صرف كرده و به جای تنبیه، آنها را تشویق و پاداش دهند.

 كارشناس اداره سلامت روان خاطرنشان كرد: والدین باید بدون آنکه آنها را سرزنش کنند، به آنها گوش داده و  آنها را تشویق كرده تا درمورد نگرانی ها، ترس ها و دغدغه هایشان گفت وگو کنند.

دكتر وارث وزیریان در پاسخ به این كه کودکان چگونه استرس خود را کاهش دهند، گفت: اگر کودکان بتوانند در خانواده به راحتی درباره نگرانی هایشان صحبت کنند، از میزان اضطرابشان کاسته خواهد شد کودکان باید تشویق شوند تا در مورد احساسات خود با والدین گفت وگو کرده تا راه حل هایی برای مشکلاتشان پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha