سلامت نیوز: نظام سلامت ایران، درمان محور است. یعنی بیش از اینکه سلامت اولیه مردم و پیشگیری از بیماری ها مهم باشد، درمان بیماران و بیماری ها مهم است.

دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر اسبق بهداشت دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "در آمریکا، این همه پول هزینه می کنند و بیشترین فوق تخصص ها را هم دارند، اما نهایتاً ده ها میلیون، پنجاه میلیون و شاید هم بیشتر مردمشان زیر خط فقر هستند به اضافه این که از بعد سلامت هم هیچ امید و راهی ندارند. اشکال کار ما در کشورمان این است که  دنباله رو کار امریکا هستیم. می گوییم مرگ بر امریکا اما در مسائلی از این قبیل دنباله رو امریکا هستیم. عمده ما تحصیل کرده امریکا هستیم، یا از تحصیل کرده های امریکا درس می گیریم و یا بت ما آنها هستند. نتیجه روشن است."

به گفته رییس فرهنگستان علوم پزشکی  باید قدرت تمیز تشخیص مدل و مدل و الگوی مناسب توسعه وجود داشته باشد: "الان هم اگر مقام معظم رهبری می فرمایند که باید طوری باشد که ما 50سال دیگر اولین کشور در دنیا باشیم، مقصود ایشان این نیست که ما همان راهی را برویم که امریکا رفته است و کشورهای دیگر شبیه آن. چون آنها با سرعت دارند در آن جاده پیش می روند و ما نه توانمندی اداره مان آنقدر هست و نه توانمندی اقتصادیمان و نه آنها آخرش به جای درست و حسابی رسیده اند. امریکا شهرت های خیلی زیادی در زمینه های اقتصادی دارد، اما خودش الان پشیمان است از کارهای خودش. در سال های اخیر در مجلات پزشکی خیلی مشهورشان می گویند ما از عهده این که دنباله رو شرکت های سازنده تجهیزات پزشکی باشیم، بر نمی آییم. آنها اعلام ورشکستگی می کنند و اعلام می کنند که نمی توانند؛ پس چرا ما داریم دنباله روی می کنیم از آنها و تکنولوژی پیچیده را می گیریم؟ ما هم دچار همان مشکل هستیم که شرکت های چند ملیتی دارو ساز و تجهیزات پزشکی برای ما تصمیم می گیرند. آنها پزشکان ما را برای سفر به کشورهای مختلف می برند، و آنها را توجیه می کنند که این وسائل و داروها علاج مریض های شماست. به تازگی از یکی از جراحان مغز و اعصاب شنیدم که یکی از این شرکت ها قریب به 50 جراح مغز و اعصاب کشور ما را همراه با خانواده به کشوری بردند فقط برای این که وسیله شان را تبلیغ کنند. این افراد وقتی بر می گردند، می شوند مبلغ این وسیله. اینقدر فشار می آورند که مجبور می شویم که این وسائل را بخریم و در کشور مان پخش کنیم. اما این ها که نجات بخش کشور نیست."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha