دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4066

معاون سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: فردا همزمان با چهارمین روز از هفته بدون دخانیات با كمك نیروی انتظامی تهران بزرگ، قلیان از اماكن عمومی، مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماكن گردشگری دربند و سربند شهر تهران جمع آوری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید موید علویان در یك نشست مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت:‌معضل استعمال دخانیات بااین گونه حركات به تنهایی حل نمی‌شود و نیازمند فرهنگسازی و توانمند كردن عموم هستیم.

وی با اشاره به وجود 10 میلیون فرد سیگاری در كشور، ادامه داد: سن نخستین تجربه سیگار در كشور كاهش یافته است به نحوی كه بررسیها نشان می‌دهد سن شروع استعمال دخانیات در كشور 14 تا 25 سالگی است. بنابراین ناگزیر هستیم تلاشها را ازاین گروه سنی آغاز كنیم.

وی با اشاره به مرگ سالیانه 50 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از استعمال دخانیات در كشور افزود: این در حالیست كه استعمال دخانیات در كشور و دنیا رو به افزایش است.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان این كه 3 برابر میزان درآمد حاصله از تولید مواد دخانی در كشور صرف هزینه درمان بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات می‌شود در ادامه توضیح داد: بر این اساس چنانچه كارخانه جدید تولید مواد دخانی در كشور تاسیس شود نه تنها كمكی برای اقتصاد كشور محسوب نمی‌شود بلكه 3 برابر درآمد حاصله از آن صرف هزینه درمان می‌شود.

علویان به پدیده استنشاق تحمیلی دود سیگار اشاره كرد و یادآور شد: استعمال دخانیات در فضاهای بسته و محیط كار برای اطرافیان به ویژه زنان باردار، كودكان (منجر به بروز حملات آسمی) و افزایش خطر سرطان در Passive smoker می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه‌ ملی دخانیات در مورخ دهم مهرماه 85 در كشور گفت: این قانون در یازدهم آذرماه 85 ابلاغ شد.

علویان با تاكید بر این كه نتایج مطالعات جهانی حاكی از تاثیرگذاری اعمال محدودیت در كاهش و كنترل میزان استعمال دخانیات است، گفت: بنابراین محدودسازی و اعمال قوانین تنبیهی از آن جمله ممنوعیت فروش سیگار به زیر 18 سال در این راستا كارساز است.

معاون سلامت وزارت بهداشت به ضرورت همكاری بیشتر NGOها و دانشگاه‌ها تاكید كرد و افزود: ایران در سال 84 نیز به كنوانسیون جهانی منع استعمال دخانیات پیوست.

وی در ادامه گفت: در راستای تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات آیین نامه اجرایی آن نیز تهیه و برای تصویب تقدیم هیات دولت شد تا پشتوانه اجرایی برای این قانون باشد كه ظرف كمتر از یك ماه برای اجرا ابلاغ می‌شود.

علویان گفت: به استناد ماده 13 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات كاركنان دولت حق استعمال دخانیات ندارند كه این امر بایستی به كلیه وزارتخانه‌ها تسری یابد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه از حذف كامل قلیان در 10 استان كشور خبر داد و گفت:‌فردا نیز شهر تهران از وجود قلیان‌ها پاك می‌شود.

علویان به وجود یك تا سه مركز مشاوره در 41 دانشگاه علوم پزشكی كشور اشاره كرد و افزود: برای مبارزه با استعمال دخانیات علل و عوامل گرایش به دخانیات و عوارض ناشی از استعمال دخانیات در كشورتحت بررسی است.

وی همكاری شورای شهر، شهرداری، NGOها را در این عرصه ضروری برشمرد و افزود: در خصوص مقوله دخانیات مراكز خصوصی و خیریه در حال تقویت است.

علویان با اشاره به فعالیت‌ها و مكاتبات صورت پذیرفته در زمینه قاچاق محصولات دخانی گفت:‌ارتباطاتی در زمینه بحث دخانیات با WHO و C.D.C برقرار و تحقیقاتی كاربردی در حال انجام است و به نظر می‌رسد برخی از NGOها آمادگی دارند تا به عنوان focal point در زمینه تحقیقات بر روی دخانیات در منطقه معرفی شوند.

وی با اشاره به اعمال فشارهایی مبنی بر خروج دخانیات از انحصار دولت گفت: در امور تولیدی كه منجر به افزایش درآمد می‌شود خروج از انحصار كاری معقول و پسندیده است حال آن كه دخانیات نه تنها منجر به افزایش تولید نمی‌شود بلكه 3 برابر میزان درآمد صرف درمان بیماری ناشی از آن می‌شود.

وی تعامل نیروی انتظامی را كنترل و مبارزه با استعمال دخانیات قابل قبول عنوان كرد و افزود: با اعلام شماره تلفن‌هایی می‌توان از نظارت مردمی برای كنترل و مبارزه با استعمال دخانیات سود جست زیرا بهترین نظارت، نظارت مردمی است.

علویان در خاتمه از تهیه نظام مراقبت عوامل خطرساز و غیر واگیر با كمك وزارت آموزش و پرورش خبر داد و یادآور شد: استعمال دخانیات از جمله این عوامل خطرساز محسوب می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha